Om forslaget med ferjetrafikk fra Feste

Ferjekaia i Moss

Ferjekaia i Moss Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

FerjeleietSivilingeniør Carl Schiøtz Wibye vil flytte ferjeleiet sørover til Festestranda, «rett nord for Revlingen». Han har noen gode argumenter for dette i kronikk datert 13. september, men det finnes flere:

Gjennomgangstrafikk som den mellom Sverige-Østfold og Vestfold-Telemark bør gå på utsiden av heller enn tvers gjennom byer som Horten og Moss. Dette også fordi felles veg for den og nærtrafikken får så stor trafikk at den må bygges med 4 kjørefelt, og da blir barriére som vil splitte opp byene. Når ferjeleiet er flyttet ut fra Horten sentrum, så bør det flyttes også ut fra Moss sentrum, og i den samme retningen!

Schiøtz bruker vel uttrykket «rett nord for Revlingen» både for å få Rv. 19 ut av byen Moss, og for å få kortere ferjestrekning. Et tredje argument for nytt ferjeleie nær Revlingen er at eventuell framtidig fast fjordforbindelse via Revlingen da vil få den samme tilførselsvegen – fra E 6 ved Årvoll.

Det planlegges nå flytebru over Bjørnafjorden sør for Bergen. Den er omtrent like dyp og bred som Oslofjorden mellom Revlingen og Bastøy, men har noe mindre ferjetrafikk. En utfordring begge disse stedene er at fast fjordforbindelse må krysse over eller under viktig skipsløp. For å få tilstrekkelig fri høyde over slikt skipsløp kreves det en diger brukonstruksjon, som bør fundamenteres på fast fjordbunn. Derfor er nok et digert flytende og forankret rør – som vil oppleves som tunnel under skipsløpet – en mer aktuell løsning, både i Bjørnafjorden og i Oslofjorden.

I Oslofjorden kan denne utfordringen også takles med å flytte skipsløpet fra østsiden til vestsiden av Bastøy: Der har fjorden moderat dybde, så senketunnel på/i fjordbunnen (under nytt skipsløp der) får moderate stigninger opp til Bastøy og opp til vestsiden av Oslofjorden.

Flere debattinnlegg om samme tema:

Om flytting av ferjeleiet

– Flytt ferjeleiet ut av sentrum, til Feste 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags