Om hastverk i Hobøl

Av

Debattinnlegg signert Georg Ståle Brødholt, gruppeleder i Hobøl Sp.

DEL

LeserbrevVi får ny storkommune fra 2020, men Hobøl har ikke tid til å vente. Det politiske flertallet ønsker effektivitet og kjappe løsninger, og lar kommunens ansatte gå fra borde i rom sjø. Fra 1.september overtok Askim arbeidsgiveransvaret for alle ansatte innen tekniske tjenester, gjennom en såkalt vertskommuneavtale mellom Askim og Hobøl.

De ansatte innen plan og byggesak skal følge etter fra 1.januar 2018, og flere områder står trolig for tur: Lønn og regnskap, samt forvaltning av skole, barnehage og kultur. Disse avtalene vil vare frem til Indre Østfold kommune sjøsettes i 2020.

Hvor de ansatte havner etterpå vet ingen helt sikkert, men det er visst ikke så viktig. I Hobøl kommunes formannskap tenker man positivt og sier ja, mot Senterpartiets stemme.

Dette skjer samtidig som den nye storkommunen skal utforme sitt nye tjenestetilbud. I denne prosessen må mange ansatte regne med å skifte arbeidssted, få ny sjef, inngå i nye enheter og kanskje få nye arbeidsoppgaver.

Når Hobøl tjuvstarter prosessen, får de ansatte mulighet for å oppleve flere runder med omorganisering. Kanskje forandring fryder, men er det ryddig i forhold til å bygge ny storkommune? Her må man jo finne løsninger som skal dekke fem kommuners behov.

Planene om rask tømming av kommunehuset i Hobøl, er arvegods fra tida da Hobøl og Askim skulle slå seg sammen (2K). Det ble nedsatt flere arbeidsgrupper, men underveis kom Eidsberg, Spydeberg og Trøgstad med (5K), og man må begynne på nytt.

Til tross for dette, har Hobøl og Askim gått videre med sine planer, og dette ble tema på siste møte i Fellesnemda for den nye storkommunen. Etter forslag fra Sp ble det følgende presisert: «Dette skal ikke legge noen føringer på fremtidig lokalisering og videre samarbeid. Fellesnemnda skal informeres om alle slike samarbeid».

Arbeidet med den nye storkommunen har lenge vært preget av at Hobøl og Askim vil holde et høyere tempo enn de øvrige 5K-partene.

I lengden blir et samarbeid vanskelig dersom noen velger å kjøre solo. Det er på høy tid å prioritere varige fellesløsninger.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags