Om Abels gate og administrasjonens rolle

Av
DEL

KronikkSom kjent vil Moss Høyre beholde toveis trafikk i Abels gate i motsetning til MDG, som på nytt ønsker å innføre enveiskjøring.

Det er merkelig at MDG ikke lytter til beboerne eller lærer av de erfaringene vi fikk da vi testet enveiskjøring i Abels gate. Mer merkelig er det at administrasjonen i Moss kommune ikke har tatt de politiske signalene.

Miljø- og samferdselsutvalget har behandlet spørsmålet om Abels gate to ganger, begge ganger var det stort flertall for å beholde gaten som toveiskjørt.

Allikevel løftes alternativet om enveiskjørt Abels gate på nytt av kommunen, og ligger nå på listen over «høyt prioriterte strekninger» i Sykkelplanen som er ute på høring.

Man kan spørre seg om det har noe å gjøre med at en av saksbehandlerne i Moss kommune, er høyt profilert medlem i MDG.

Samme person som er saksbehandler for samferdselssaker, er fast møtende for MDG i et annet politisk utvalg. Norsk forvaltning er kjent for sin upartiskhet og lojalitet overfor de som styrer, men gjelder ikke dette i Moss?

Vi politikere må vurdere vår habilitet på hvert eneste møte, men hvilken habilitetsvurdering gjør kommunen av egne ansatte, og er saksfremleggene politisk farget? Signalet som sendes når kommunens talsperson i sykkelsaker også kjører rundt med stort MDG-banner på sykkelen i valgkampen, er veldig uheldig.

Dette er en sak som rådmannen må rydde opp i slik at vi kan være sikre på at saksbehandlingen i de politiske utvalgene er objektiv og uhildet av politisk ståsted. Undertegnede kommer til å løfte denne saken inn for rådmannen i Moss.

Høyre vil:

Høyres viktigste grunner til å beholde Abelsgate med toveis trafikk er som følger:

l Stenging av Abelsgate ble testet ut i fjor. Resultat av trafikktellinger viser at det var en økning med syklister i løpet av sommeren. Hvis vi ser på de gjennomførte målingene og sammenligner med de sesongvariasjonene for bruk av sykkel i Moss (se Transportøkonomisk Institutts rapport «Tellesykkel - Moss»), kan vi konkludere med at stenging av Abelsgate hadde ingen effekt på sykkelbruk fra Krapfoss til sentrum.

  • De som bor på Krapfoss er kraftig imot å stenge Abelsgate. På et folkemøte på Bylab, var det nærmest en unison motstand mot planene. MDG vil tydeligvis gjennomføre folkemøter, men ikke høre på de det gjelder.
  • l Stenging av Abelsgate medførte en stor uønsket trafikkøkning i Solveien. Dette er en vei som ikke er egnet for mye trafikk, ikke minst fordi det er skolevei for mange barn.
  • l Stengingen medførte at trafikkmønsteret endret seg, Krapfossinger dro til Mosseporten eller Ryggesenteret for å handle, istedenfor inn til sentrum. Dette er mot sentrumsplanen, som ønsker å tilrettelegge for mer handel og aktivitet i sentrum.

MDG’s representant i MISA sier til Moss Avis at: «Jeg tror folk nå må slutte å krangle om småveier». Det han kaller «småvei» er altså hovedtrafikkåren mellom Krapfoss og Moss sentrum.

Moss Høyre vil fortsatt jobbe for å øke sykkelandelen blant de reisende i kommunen. Men dette er et meget dårlig prosjekt, med få (om noen) positive effekter.

La oss ikke kaste gode penger etter dårlige prosjekter, men heller konsentrere oss om å bruke kommunens penger der vi vet at vi får en positiv effekt.

LES OGSÅ:

– Folk må slutte å krangle om småveier

Moss Ap vil ikke gjeninnføre sykkelvei i Abels gate

Aksjoner foran høstens valg – folk i harnisk: En hel bydel varsler opprør mot omstridt sykkelvei

Abels gate fremdeles inne på sykkelplanen: Skapte ramaskrik hos bilistene

Skal bruke 9 millioner på nye sykkelveier: Slipper trafikkaoset i Helgerødgaten

FLERE DEBATTINNLEGG OM SAMME TEMA:

Abels gate-debatten: Lytt til folket

Sykkel foran bil? Ikke for å være kjipe..

Nei til sykkelvei i Abelsgate, igjen

Abels gate og sykkelplanen i Moss, en gang til

Nei til sykkelvei i Abelsgate

Innspill til sykkelplanen for Moss

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags