Hvor mange biler har vi plass til?

Av
DEL

Leserbrev En dåre kan spørre om hva mer enn ti vise menn kan svare, tenker du kanskje, ja et riktig dumt spørsmål! Ja og nei, sier jeg til deg da, for det spørs litt på hvordan du ser det.

Jeg tror vel at mange oppegående personer,- som enten jobber med helse, økonomi eller finans, byutvikling, vegplanlegging, salg av boliger, utvikling av kjøpesentra, hoteller, olje- og energi, fergedrift, batteriutvikling, varehandel, turisme, miljø, lokalisering av sykehus, arealplanlegging, samt en rekke andre yrkesgrupper-, at de må nok på et eller annet tidspunkt ha stilt seg nettopp dette spørsmålet; «hvor mange biler har vi plass til?»

For det er ikke alltid spørsmål om antall biler i hele Norge eller i resten av verden som gjelder, vi snakker vel kanskje ikke ofte om plass til biler på våre ubebodde arealer, i store skoger og over lite produktiv jord, men oftere om antall biler innen et spesifikt område, og kanskje i en gitt tidsperiode. Hva tror du?

Sånn ved første øyekast ser det kanskje ut som om det er en uhorvelig menge personbiler i verden; det er 1.000.000.000 personbiler akkurat nå på Moder Jord. Men jeg sier det med en gang, det kommer snart adskillig flere, både ute og hjemme!

100 millioner nye personbiler selges hvert år i verden, og en tredjedel av disse bilene selges i Kina. Da skjønner vi at personbilantallet vil raskt krype oppover.

Kina registrerte i 2019 mer enn 830.000 nye el-biler, og halvparten av verdens 5-6 millioner el-biler befinner seg i Kina.

I Kina er forøvrig folketallet nå oppe i 1,45 milliarder. I hele verden 7,8 milliarder, og i lille Norge 5,440 millioner.

Veksten i biltrafikken skjøt som vi vet eksplosiv fart, hos oss som i mange andre land, i tiårene etter siste verdenskrig.

Allerede i 1963 rullet det 364.782 privatbiler på norske veier. Noen få år senere, i 1970, var hele 747.966 personbiler registrert, da var folketallet vårt 3.832.192.

Antall personbiler i landet økte videre til 2.816.038 i 2019, med andre ord opp med mer enn 2 millioner personbiler på de siste 50 år. Antall personbiler i Norge har de siste fem år økt med omlag 10 prosent.

I Norge er det med andre ord omlag 510 biler per 1000 innbyggere. I Kina derimot er det «bare stusselige» 20 biler per 1000 innbyggere, og i India bare 10 biler per 1000 innbyggere.

Personbiler, enten de er el-biler, dieseldrevne eller har bensinmotor, har en viktig ting til felles. Biler krever plass/areal. Enten biler er i bevegelse eller står i ro. Derfor dette spørsmålet mitt.

Men vi er så heldige i Norge å ha god plass, ikke sant, så her er det nok plass til mange, mange flere biler skulle en tro.

Og så har Vår Herre vært så raus å for det første gi oss en rikdom i oljen, nå med et oljefond som vi bare kan øse ut av etter behov.

Og for det andre har Vår Herre gitt visdom til våre politikere og etatsledere, slik at de sørger for å bygge veier så snart behovet melder seg. Når en 2-felts hovedvei er full av biler, ja da planlegger disse framifrå politikere og etatsledere, og det bygges 4-felts motorveier. Og når disse igjen blir fulle av biler, ja da planlegges det å bygges 6-felts motorveier. Slik går det nesten automatisk.

Pr. 2020 er det ferdigstilt 705 km 4-felts vei i landet vårt, ikke dårlig! 86 km motorvei er under bygging, og det foreligger planer for 600 km nye 4-felts motorveier. En herlig utvikling, ikke sant?

I 2018 anbefalte Statens Vegvesen å vurdere såkalt smal 4-felts

motorvei på strekninger hvor trafikken er 6000 -12000 kjøretøy per døgn, noe som kan bety at ytterligere 2000 km vei bygges om til 4-felts vei.

En 4-felts motorvei krever bare en omlag 25 meter bred «gate» gjennom naturen, nabolag og byer, og det er som regel grei skuring. Det blir litt mer diskusjon når en 6-felts vei skal gjennom samme område, gjerne i en litt annen trase, da.

Og oljefondet sørger heldigvis for at midlene er på plass. Slike veianlegg kan jo koste litt, kanskje1,5 -2 milliarder kroner pr 10 km. Men penger har vi, til neste er år er det på budsjettet foreslått rundt 35 - 40 milliarder kroner til veibygging.

Norge kan altså med letthet både øke antallet personbiler og bygge rette og raske motorveier, så vi kan spare mange viktige sekunder på turer vi foretar oss. Akkurat slik myndighetene ønsker.

Det blir kanskje noe annerledes i Kina og Inda som har vært litt trege til å utvikle bilbruken sin. Men det blir moro når Kina og India og de andre landene som henger etter oss får opp bilparken sin på vårt nivå, i alle fall til til 4-500 biler per 1000 innbyggere.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken