– Historieløs riving - en epistel om tollere og syndere

Undrer: –Et spørsmål en bør stille, også til byantikvar Berit Kolden, er: hvor mange tollstuer type Grinda kan en formode fremdeles finnes i hele Norge, spør Audun Johannessen.

Undrer: –Et spørsmål en bør stille, også til byantikvar Berit Kolden, er: hvor mange tollstuer type Grinda kan en formode fremdeles finnes i hele Norge, spør Audun Johannessen. Foto:

Av
DEL

DEBATTSå er Thorneløkka saneringskompani godt i gang igjen. Denne gangen er det Verftsgata 3, Grinda kalt, som kompaniet har kastet seg over. En ubetydelig, gammel, liten kåk tilsynelatende -godt egnet til sanering i en by som Moss.

Men det er kanskje noe en har oversett der på Thorneløkka. Det er i så fall ikke akkurat første gang det skjer, og det blir garantert ikke den siste! Vesle Grinda er faktisk betydelig byhistorie, byhistorie som burde ha vært forstått og anerkjent fram mot byjubileet i 2020.

I virkelig gamle dager var det tollgrenser ved innførsel til byene, eller kjøpstedene, om en vil. Så også inn til kjøpstaden Moss. Det samme prinsippet kan en forresten lese om i Bibelen, hvor en får høre om både tollere og syndere. Vi skal ta for oss tollerne, så får eventuelle lesere av denne epistel avgjøre hvem som er syndere i foreliggende sak.

Før vi går en smule videre, så er det viktig å minne om at tidligere var Jeløy en halvøy. Den var bundet sammen med Moss med Værlesanden. Først da Kanalen kom i 1850-årene, ble Jeløy en ordentlig øy. Veien fra Moss og ut til Jeløy gikk over Værlesanden, svingte til høyre og fortsatte videre forbi Grinda. Og nettopp der Grinda fremdeles ligger, gikk grensen mellom by og land, mellom kjøpstad og omland.

Bøndene på Jeløy som førte varer for salg inn til Moss, måtte stoppe ved Grinda og betale konsumpsjonstoll. Vi vil tro at det meste gikk i Kongens kasse og noe i kjøpstadens. Slik var det. Grinda var altså rett og slett en tollstasjon, eller et tollhus, der de som innkrevde konsumpsjonstollen, holdt til. Og hvis ikke det er byhistorie som kan være verdt å ta vare på, så vet ikke vi! Grinda er altså en direkte følge av at kjøpstaden Moss ble opprettet ved kongelig resolusjon i 1720.

På Ra lå en tilsvarende tollstue der ryggebøndene måtte stanse og betale sin konsumpsjonstoll. Denne bygningen er selvsagt for lengst revet og borte. Et spørsmål en bør stille, også til byantikvar Berit Kolden, er: hvor mange tollstuer type Grinda kan en formode fremdeles finnes i hele Norge? Vi vil få mene svært få. Så lille Grinda tør faktisk også være rikshistorie av brukbar betydning. Foreløpig så er rivingen av Grinda utsatt, dette etter protester. Men det varer nok ikke – ikke i en by som Moss!

LES OGSÅ:

Har stoppet arbeidet med å rive «Grinda» på Jeløy

Tollstasjonen på Jeløy har vært en godt bevart hemmelighet

River et av de eldste husene i Moss: – Ingen har gjort noe for å redde «Grinda»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags