– Togbløffen er uakseptabel!

Pendlerne: Fortjener bedre, mener Per Espen Stoknes i Miljøpartiet de Grønne. foto: Pål Andreassen

Pendlerne: Fortjener bedre, mener Per Espen Stoknes i Miljøpartiet de Grønne. foto: Pål Andreassen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevFør valgkampen 2017 lanserte regjeringen sammen med Venstre og KrF en storstilt topplan: Endelig skulle Østlandet få ferdigstilt Intercity. Drømmen om raske togreiser fra by til by, i en region som rommer halve Norges befolkning, skal bli virkelighet, og det raskt. Nasjonal Transportplan ble lansert på Oslo S få måneder før valget, med 1000 milliarder i valgflesk som skulle tilfredsstille både bilglade Frp-ere og miljøengasjerte Venstre-velgere.

Nasjonal transportplan er en grundig utarbeidet plan som skal gjelde for 12 år. Derfor er det ganske sjokkerende at regjeringen under et år senere varsler at togsatsingen plutselig skal utsettes. Bane Nor, statens eget selskap, mener nå at intercity-planene er «irrasjonelle». Det er så man ikke tror det man leser. Hvordan kan samferdselsminister Ketil Solvik Olsen ha lansert en tolvårsplan til tusen milliarder med brask og bram i valgkampen som hans egne fagfolk kaller «irrasjonell»? Fra å skryte av togsatsingen hele valgkampen, har regjeringen plutselig bare unnskyldninger å komme med. Det er nok et trist kapittel i regjeringens trege og mislykkede jernbanesatsing. Folk som er lei av forsinkede tog, må nok en gang akseptere at også utbyggingene forsinkes.

De nye regjeringspartnerne Venstre ser ikke ut til å ha noen problemer med dette gigantiske løftebruddet. På NRKs Politisk kvarter svarte Trine Skei Grande at hun hadde «respekt for fagfolk». Men hva skjedde med respekten for velgerne? I fjor fremstilte regjeringen Nasjonal transportplan som en stor miljøsatsing. Intercity og togsatsinga var kroneksempelet. Nå viser det seg altså at dette var en bløff. Mens motorveiutbyggingen går på høygir, blir togpendlerne satt på vent.

Det er vanskelig å tro på at Bane Nor og andre involverte ikke kjente til innvendingene mot de stramme tidsfristene for Intercity i fjor. Derfor framstår dette som maktmisbruk. Regjeringen har lansert urealistiske planer rett før en valgkamp, på tvers av faglige råd. Folket, og særlig togpendlerne på Østlandet, har blitt lurt trill rundt rett før valget.

Og «miljøpartiet» Venstre? De smiler fornøyd og aksepterer enda en utsettelse av et av de viktigste grønne samferdselsprosjektene. I valgkampen lovet de å aldri gå i regjering med Frp, og jublet over kjempestort gjennomslag for toget. Året etter bryter de begge løftene. De kom over sperregrensa, så da var det kanskje ikke så farlig å føre velgerne bak lyset?

MdG mener denne togbløffen er uakseptabel. Regjeringen bør snarest flytte kapasitet og penger fra meningsløse prosjekter som E18 vestkorridoren, en vei til 40 milliarder som hverken er nødvendig eller samfunnsmessig lønnsom i følge statens egne eksperter, og sette pengene dit de trengs: til rask gjennomføring av intercity-utbyggingen. Vi er lei av å vente på toget!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags