Trafikkaos i Moss: Utfordringene vil eskalere i anleggsperioden

NYQUISTBYEN: Rivingen av denne bydelen var en av etappene i jernbanefremføringen gjennom Moss.

NYQUISTBYEN: Rivingen av denne bydelen var en av etappene i jernbanefremføringen gjennom Moss. Foto:

Av
DEL

DebattEtter mitt innlegg i Moss Avis, fredag 1. mars, med forslag til løsning på trafikkproblemene som vil eskalere i anleggsperioden for jernbanefremføringen, har det vært stor aktivitet. De ansvarlige, med byens ordfører i spissen, har frontet arbeide med å få redusert trailertrafikken gjennom Moss i rush- tiden.

At trafikken står i rushtiden er ikke spesielt for Moss. Oslo og ikke minst Fredrikstad har og hatt store utfordringer. I begge de to byene er det, og har vært, store tiltak for å bedre situasjonen, både for å redusere biltrafikken, men også for å legge til rette for bedre kommunikasjonsmuligheter, i Fredrikstad med ny bro og gangbro til Kråkerøy. Samtidig har man utvidet fergetilbudet på Glomma.

Det kan sies mye om manglende tiltak i Moss, særlig opp mot den situasjon som vi nå står overfor.

Det er ingen ny riksvei 19, og ferjeleiet er der det er. Utfordringene vil eskalere i anleggsperioden hvor nedre del av byen skal graves opp på grunn av fremføringen av jernbanesporet.

I innlegget fra Stokke brukes det mye spalteplass på å harselere over politikerne, det fremmes forslag som er vel kjent for byens innbyggere. Forslagene kan være gode, men ingen av disse forslagene kan gjennomføres før «halve» byen er gravd opp.

Lastebilforbundet har også sine relevante innvendinger, men så langt jeg kan lese, ingen konstruktive løsninger på kort sikt, kan jo håpe at det kommer på møtet med byens ordfører.

Det må jo være mulig å fremskaffe underlagsmateriale for hvor mange trailere som er på fergene fra f.eks.7.30 -8.30 og 15.30 til 16.30.

Som et prøveprosjekt kunne man jo stoppe trailertrafikken i samme periode to til tre dager, forskjellige ukedager, ved varsling på hovedveiene jfr. stengningen av Drøbaktunnelen. Da kan en jo få prøvd ut om tiltaket har noe for seg.

Ellers er det politiske initiativet til et møte med Samferdselsdepartement for å få Statens Vegvesen på banen på høy tid!


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags