«Vi vet at en langtunnel gjør det lettere for havna å overleve»

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL
Moss Avis har hatt mange interessante kronikker og innlegg om byutvikling i Moss. På Finn Erik Blakstads videointervju med Gretha Kant fra Høyre, ga hun en god oppsummering av tankene bak det som har skjedd så langt. Som svar på spørsmål om havnevalgene før og etter 1999 sier hun: «man kan ikke ha boligene på havna». Dette er kloke ord og det var kanskje en av grunnene for at havna skulle flyttes ut på en fylling foran Klevberget.

Nå argumenteres for å beholde havna der den er i dag og å legge både fergeterminal og jernbanestasjon dit. I følge APs Fred Jørgen Evensen på BBMs facebookside gjøres dette for å ”åpne byen mot sjøen, legge til rette for mer gods fra vei til kjøl og bane, og få mulighet til å revitalisere en del av byen som har stått på vent i 20 år. Vi vil få en fremtidsrettet havn som tar sitt miljøansvar.” Han tror kanskje at med foreliggende planer vil dette oppnås raskere, billigere og bedre enn med en eventuell stasjon på Myra med langtunnel under Moss. Det tror ikke vi.

Vi vet at en langtunnel gjør det lettere for havna å overleve fordi den tilrettelegger for erstatning av arealer som forsvinner til byutvikling med arealer som ligger under jernbaneskinner i dag. Hvis bystyret vil beholde skinnene til godstog så er det mulig. Vi vil helst at Rygges kulturlandskap og jernalderlandsby skal stå i fred.
 

LeserbrevVi vil ha både langtunnel og sentrumsnær stasjon for å frigjøre hele havneområdet. Vi vil at Moss forblir en attraktiv og selvstendig by ved at sjøsiden, fra Nyquistbyen til Klevberget, utvikles uforstyrret av ståk fra anleggsarbeid, biler, containere og ferger samt 100 person- og godstog hver dag.

Vi mener at en sentrumsnær stasjon på Myra vil sikre en rask videreutvikling av nåværende og fremtidige Moss sentrum. Vi vil samtidig sørge for at nåværende og fremtidige boliger og arbeidsplasser på byens sjøside får dele gleden av vestvendt og uforstyrret gløtt mot Oslofjorden.

Vi jobber for en samordnet samferdselsplan som sikrer at både IC banen gjennom Østfold og Rv19 kan bygges billigere, raskere, bedre og skånsommere og helst samtidig som langtunnelen bygges under Moss.

Vi vil utdype hvordan dette kan gjøres på et åpent møte på Tivoli Sportsbar torsdag den 12. oktober kl 18:00. Vel møtt!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags