La oss bygge en jernbane som gjør at vi kan utvikle samfunn rundt stasjonene

Av
DEL

DebattHovedpoenget med landets enorme jernbanesatsing er knutepunktsutvikling. Et effektivt og fleksibelt jernbanetilbud gjør det attraktivt å bo ved stasjoner. Knutepunktutvikling betyr enklere liv for folk. Det betyr kortere vei til et større arbeidsmarked. Det betyr færre fremkomstmidler og biler, og mindre trafikkaos og renere luft. Det betyr mindre arbeidsledighet og utenforskap. Det betyr mer felleskap i et varmere samfunn med plass til flere. Det betyr urbanisering og finere steder med høyere livskvalitet. Folk knyttes sammen.

Områdene rundt jernbanestasjonene er derfor særdeles verdifulle. De fleste jernbanekommuner regulerer fortetting rundt stasjonene. Ofte betyr dette at hus må rives og områder må planlegges på nytt. Dette er dramatisk, men dessverre nødvendig dersom vi skal lykkes med å bygge et bedre samfunn.

Mange oppfatter at Bane Nor ofte opptrer som en stat i staten. Mandatet er å gjennomføre en nasjonal politikk om bedre jernbane. Innenfor dette mandatet kan det virke som om man ikke ser behovet for å forstå hovedpoenget med jernbaneutbyggingen. Jernbanen skal frem på jernbanens premisser. Koste hva det vil, kan det virke som. Det er mange eksempler på at lokalpolitikere og innbyggere oppfatter en slik holdning. Et av de groveste eksemplene finnes i Rygge: Rygge stasjon er en Intercity-stasjon. Kommunen har regulert og planlagt en betydelig boligbygging rundt stasjon. Befolkningsveksten rundt stasjonen er forventet å øke med rundt 50 prosent på få år. Snart 6000 innbyggere bor i gåavstand fra stasjonen. Når Follotunellen åpner i 2021, ligger Rygge stasjon 34 minutter fra Oslo S. I dette området vurderer Bane Nor å bygge et hensettingsanlegg for tog. Et stort parkeringsanlegg for alle tog på Østfoldbanen. Her skal togene vedlikeholdes, av-ises, vaskes og repareres.

Selvfølgelig må Bane Nor ha et slikt anlegg. Men å i det hele tatt vurdere å bygge et slikt anlegg der folk skal bo er vanskelig å forstå. I utgangspunktet vurderte Bane Nor ni ulike lokaliteter for anlegget. Nå er dette redusert til fire. Rygge er fremdeles et av alternativene. Dette skaper uro. Uro blant de som bor på Halmstad. Uro blant de som vurderer å flytte til Halmstad. Uro blant de som driver næring på Halmstad og uro blant dem som vurderer å starte næring på Halmstad. Jeg ber Bane Nor sette en stopper for denne uroen. Bane Nor har andre alternativer som er mindre suicidale for jernbanen. La oss bygge en jernbane som gjør at vi kan utvikle samfunn rundt stasjonene. Ikke en jernbane som ødelegger samfunnene rundt stasjonene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags