Å fly er det verste vi kan gjøre mot klimaet! Kjipt, men sant!

Benedicte Lund, ordførerkandidat Moss MDG

Benedicte Lund, ordførerkandidat Moss MDG Foto:

Av
DEL

LeserbrevSå beklager Rygge Flyplass, MDG heier ikke på dere! Om dere kan gjøre det uaktuelt å bygge en 3.rullebane på Gardermoen så kanskje, men uansett må vi fly mindre!

Mennesker i de rike landene flyr stadig mer! Vi flyr på jobbreiser, vi pendler med fly, og vi elsker korte og lenger fritidsreiser. Jeg også... Også så billig det har blitt! Jeg husker godt da de fleste reiser med fly kostet ca kr 3.000... Nå er det ofte vesentlig billigere, og vi flyr og flyr!

I 2002 fløy nordmenn 8.mill ganger på internasjonale flighter. I 2015 var tallet 19,9 mill... Dvs 4 ganger pr år for alle nordmenn, store og små. Og tallet inkluderer altså ikke innenlandsreiser. Prognose fra Avinor for 2025 er 27,4 mill. Og at «behovet» øker, så derfor vil de bygge ut mer kapasitet.

FN’s klimapanel sier at hver borger i verden kan slippe ut 1– 2 tonn CO2e (e’en betyr ekvi­ valenter, som viser at alle klimagasser er omregnet til CO2). Vi i Norge slipper gjennomsnittlig ut 10 tonn, mot gjennomsnitt i verden på 3,4 tonn. Flytrafikk er klart den enkeltaktiviteten som gir mest utslipp. Ferietur til Bangkok via London: 4,2 tonn CO2e. Fotballtur til Manchester: 0,5 tonn
Roma: 0,8 tonn. Sjekk din egen reises utslipp på myclimate.org eller på ecopassengers karbonkalkulator.

MDG har uttalt at skal du reise langt med fly, så dra sjeldnere og vær borte lenger. Flyreiser i langstrakte Norge er imidlertid vanskelig å unngå helt.

Vi jobber for utbygging av toget nordover og høyhastighetstog mellom de største byene og til Stockholm og København, via Gøteborg. Teknologi for fjernmøter kan i stadig større grad erstatte fysiske møter, og vi både kan og bør reise sjeldnere, kortere og mer miljøvennlig på ferie.

MDG vil at flybilletter skal koste det de faktisk koster, inklusive miljøbelastningen. Fly­ utslipp er forøvrig ikke med i offisielle klimaregnskap, kort og godt fordi de skjer i internasjonalt luftrom!! (Det samme gjelder utslipp fra shipping, men det er en annen sak). I dag betaler fly­ selskapene lite skatt på drivstoff, og slipper unna moms. Produksjon av biodrivstoff nok til å dekke behovet luftfarten er ikke bærekraftig. Ikke nå, og kanskje aldri. For det går fort ut over regnskogen og matproduksjon. El-fly for passasjertrafikk er foreløpig svært langt unna.

Gardermoen skal nå bygges ut for 14 milliarder, og Flesland i Bergen for 5 milliarder. Fordi alle prognoser tyder på en fortsatt voldsom økning i «behovet» for flyreiser. Så, nei, MDG i Moss kommer ikke til å stemme for kommunens forslag om bidrag til lå reetablere Rygge Flyplass med kr 3 pr innbygger. MDG nasjonalt vil også si nei til utvidelse av Gardermoen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags