Innspill til sykkelplanen for Moss

Abelsgate: Kommunens forsøk på å skape nye adferdsmønstre møter motstand. foto: espen vinje

Abelsgate: Kommunens forsøk på å skape nye adferdsmønstre møter motstand. foto: espen vinje

Av
DEL

DebattI forbindelse med et omfattende forslag til sykkelplan for den nye storkommunen som skal gjelde frem til 2028, så ligger det et høringsnotat på hele 145 sider. Bare størrelsen på planen gjør at det er vanskelig for menigmann å mene noe helhetlig eller ha kompetanse til å gå imot enkelt deler av planen.

For mitt vedkommende så har jeg konsentrert meg om de aktuelle strekninger hvor jeg selv ferdes, og igjen så dukker Abels vei opp som et forslag til sykkelvei, sågar en prioritert strekning i sykkelplanen.

Hele planen kan ha en kostnad på nesten en halv milliard kroner, så det er voldsomme planer.

Målet er å øke syklingen fra fire prosent i befolkningen til 20 prosent i løpet av disse 10 årene.

Det er mye positivt en slik plan uten at jeg kan utale meg om planen som helhet. Jeg tror det voldsomt ambisiøst å tro at vi så stor økning i sykkeltrafikken.

Men mange gjør kanskje som meg og skaffer seg en El. Sykkel for å komme seg frem.

For at innbyggerne skal motiveres til dette så er det eneste rette å legge til rette for både sykling og bilkjøring. Abels gate har ikke hatt en eneste ulykke hvor syklister har vært involvert de siste ti årene.

Det har vært en i Vålervegen nærme Krapfoss brua og nede i rundkjøringen ved Flemminghjørnet, så dette tilsier at det ikke er en spesielt utsatt strekning som må stenges for biltrafikk. Her bør man kunne både gå, sykle og kjøre bil.

Slik det er i dag så ledes syklistene rett ned i byens mest trafikkerte rundkjøring (Flemminghjørnet ved Nesparken).

Abels gate ble stengt som en prøveordning, og åpnet igjen etter massive protester fra spesielt beboere fra Krapfoss, Ørehavna, men også næringslivet. Politikerne i Moss skal ha ros for at de den gang lyttet til oss, og jeg håper de er like fornuftige nå.

Når man er mot tiltak som kommer så kommer det sjelden konstruktive alternative forslag på bordet.

Det foreligger i forhold til denne aktuelle veistrekningen i form av et forslag om en gang/sykkelbru fra Holmsbu/Odden og over til Nesparken. Denne vil være en mye tryggere og bedre vei for alle syklende til og fra Krapfoss området og vil binde bydelen enda bedre mot sentrum. Denne vil selvsagt koste en del kroner, men den ligger inne i sykkelplanen som en prioritert sykkelvei, noe som er meget bra.

Da ledes også både gående og syklister ned til en undergang ved Nesparken, noe som er mye tryggere for alle.

Bilistene vil ikke bli borte selv om man stenger veier, noe vi så sist da trafikken økte dramatisk i Solveien som er enda dårligere vei både for de som bor langs veien og for de som skal sykle f.eks. til Malakoff skole osv.

Hvor blir da miljøgevinsten midt oppe i det hele, når selv om vi får økning i sykkeltrafikken så må man kjøre rundt halve byen for å komme til sentrum.

Det samme må beboerne på Krapfoss når det gjelder buss rutene som enten går opp til Mosseporten og ned til sentrum eller via øreåsen og ned til sentrum. En tur som tar ca. tre kvarter.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette men håper at vi kan slippe å stenge Abels gate for biltrafikk både til og fra sentrum. Det blir lett for Krapfoss/Sydskogen/Øre å velge handling enten på Mosseporten eller Rygge Storsenter i stedet for handelsnæringen i sentrum.

Jeg ber også politikerne legge merke til den massive motstanden det skapte når gaten ble stengt i det ene feltet sist.

Lag heller et litt bedre fortau i denne gaten og sett eventuelt fartsgrensen til 30 km/t.

LES OGSÅ:

Nei til sykkelvei i Abelsgate

Abelsgate og sykkelplanen i Moss, en gang til

Nei til sykkelvei i Abelsgate, igjen 

Aksjoner foran høstens valg – folk i harnisk: En hel bydel varsler opprør mot omstridt sykkelvei

Abelsgate fremdeles inne på sykkelplanen: Skapte ramaskrik hos bilistene

Moss kommune kaster inn håndkleet for syklistene i Abels gate

Stor oversikt! Her er syklistenes hodepiner i Moss

Nå snurpes trafikken i Moss enda mer sammen 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags