Frustrert pendler: – Jeg har kost meg med dette i 23 år. Denne uken kom denne lille dråpen. Min nokså rutinepregede pendlertilværelse ble rystet.

Stengt fra 17. juni.

Stengt fra 17. juni. Foto:

Av
DEL

DEBATTDet er mye å irritere seg over som togpendler. 58 prosents punktlighet, buss for tog, kjøreledninger som faller ned, bommer som ikke faller ned og mye, mye mer.

Jeg har kost meg med dette i 23 år. Jeg har gladelig betalt min månedsbillett. Banken min forteller meg at jeg ville hatt 1.126.402 kroner mer på sparekontoen hvis jeg hadde plassert månedsbilletten i et fond. Jeg har ikke tenkt på det.

Jeg har heller ikke tenkt på at jeg har brukt 8,2 årsverk av mitt liv på vei til og fra jobb.

Mitt forhold til Norske jernbanemyndighetene er som et langt ekteskap. Småirriterende detaljer kan få det berømmelige begeret til å flyte over.

Denne uken kom denne lille dråpen.

Ja, jeg vet det. Det fins viktigere ting her i verden. De av dere som er opptatt av klimakrisen, Brexit, menneskehandel, fattigdommen i verden, fergetrafikken og Riksvei 19, glem dette innlegget....

Parkering

Frustrasjonen er knyttet til at Bane NOR denne uken har redusert tilbudet om pendlerparkering ved Moss stasjon.

Fine ord fra Bane NOR

Det er det eneste som rimer i denne historien.

På Bane NORs nettsider kan vi lese;«Et godt parkeringstilbud er en viktig forutsetning for å få flest mulig til å velge tog framfor egen bil. Dette er bra for miljøet.»

For nøyaktig én måned siden la Bane NORs frem sin første bærekraftrapport.

– Jernbanen er en del av løsningen på klimautfordringene. Det tar vi på alvor, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Hvis man tar klimautfordringen på alvor må det være viktig å opprettholde tilbudet til de som tilbakelegger 30.000 km på tog hvert år.

Sist uke kjørte jeg inn på pendlerparkeringen. Der møtte jeg et helt nytt skilt. «P - mot avgift» stod det.

Min nokså rutinepregede pendlertilværelse ble rystet.

På skiltet kunne jeg lese om «Førers plikter»:

1. På avgiftsplasser må betaling skje umiddelbart etter parkering (§31,

2. ledd) ved betalingsautomat. Eventuelt billett må plasseres godt synlig bak frontruten. Har motorvognen ikke frontrute må billetten plasseres på et godt synlig annet sted (§31, 2.ledd).

Det var det minste problemet. Frontrute har motorvognen. Det er ikke Bane NOR som har signert oppropet, men Park Nordic as. Har Bane NOR overlatt administrasjonen av min parkeringsplass til Park Nordic, et privat selskap? Jemtland, Herjedalen og 9. april passerte i revy. Hvor er Nordahl Grieg når du trenger ham?

Bane NOR og Park Nordic har tydeligvis, inspirert av Osloavtalen fra 1993, etablert en tostatsløsning på pendlerparkeringen.

Raseskillet opprettholdes gjennom et sinnrikt betalingssystem som effektivt skiller to grupper fra hverandre.

Bane NORs nettsider bekrefter dette; «Pendlerparkering er forbeholdt togreisende med gyldig periodebillett. Betaling skjer i appen «Bane NOR Parkering». Dagparkering er et tilbud til reisende med enkeltbillett som trenger parkering mer sporadisk. Betaling skjer ved hjelp av betalingsautomat.» Den sorte mann (pendleren) kan selvfølgelig også benytte parkeringsautomaten, men da må han betale dobbelt først i appen og så på betalingsautomaten.

Den sorte mann taper alltid.

Det er helt unødvendig med to ulike betalingsordninger. Bane NOR kunne gitt begge gruppene muligheten til å benytte Bane NORs app. Togpendlerne kunne kjøpe periodebillett og dagparkererene enkeltbillett.

Motivasjonen for å involvere Park Nordic er sannsynligvis økonomisk. Økonomien i Bane NOR er god nok fra før. Bane NOR hadde ifølge offisielle regnskaper i 2017 en driftsmargin (EBITDA) på 50 prosent og et overskudd på 5,6 milliarder.

Bane NOR argumenterer med at «de som ikke pendler må også ha et tilbud». Selvfølgelig.

Bane NOR kan også argumentere med at en del av parkeringen er forbeholdt pendlerne. Det kan opprettholdes ved at dagparkererene kan kjøpe billetter, via appen, på et nærmere avgrenset område.

Bane NOR kan også hevde at «ikke alle har lastet ned appen». Hvis det var argumentet kunne Bane NOR selv administrert betalingsautomaten.

Jeg ønsker å leve i fredfull sameksistens med «dagparkererne», i en enstatsløsning. Jeg aksepterer at dagparkererne har rett til parkering.

Det jeg ikke aksepterer er at tilbudet til togpendlerne forverres.

Pendlere, ta parkeringsplassene tilbake.

LES OGSÅ:

Stenger deler av pendlerparkeringen i Moss 

Forvilt pasient etterlyser kollektivtilbud til Kalnes 

Gerd (89) fikk bot etter å ha tastet ett nummer for lite: – At det går an! 

Rygge-kvinne fikk informasjonsskilt på 25 kilo rett i hodet – nå er den tiltalte bussjåføren frifunnet av retten 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags