En folkeaksjon?

På sporet: Togets vei gjennom Moss engasjerer.

På sporet: Togets vei gjennom Moss engasjerer.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserbrev14. august bragte Dagsavisen et interessant intervju med ídehistoriker og fagprosaforfatter Dag Herbjørnsrud. Han hadde skrevet den mest delte sak på Facebook uka før. Hans tema var at meningsmålinger ikke gir det samme verdensbilde som man ser på nettet. Han viser til at før valget av Trump i USA var «mobben på sosiale medier» svært aktiv og meningsmålingene fanget ikke opp denne «skjulte» stemningsbølgen. Han er urolig for hva dette kan gjøre ved vårt stortingsvalg denne høsten, blant annet fordi «sakene på disse sidene blir store fordi facebookmassene kaster seg over dem, det er en kultur hvor man stoler mer på emosjonelle kommentarer enn på journalistikk.»
 

Er det noen paralleller her til folkeaksjonen Bedre Byutvikling Moss? Antall følelsesladde og hatske utfall mot politikere i Moss og instanser som arbeider med prosjektet tyder på det. Gjentatte feil og mistenkeliggjøring preger kommentarene. De skilter med 6.211 medlemmer. Siden de ikke er registrert som organisasjon i Brønnøysund, regner jeg med at vi ikke snakker om betalende medlemmer, men følgere på Facebook. Det vil si folk som er enige i deres synspunkter, eller som er uenige, men ønsker å se hva de driver med. Aksjonen uttaler seg som om de har et flertall av innbyggerne i Moss med seg i en kamp mot idioter, byråkrati, arroganse og griske firma.


Politikere bruker frivillig mye av sin tid på å sette seg inn i sakene de skal behandle, og jeg går ut fra at de handler ut fra et oppriktig ønske om å gjøre det best mulig for byen og vi som bor her. Deres opprettelse av Bylaben i Gågata har vært en suksess. Her kan hvem som helst stikke innom for å bli oppdatert og diskutere planene i Moss. Jeg tror også at fagfolk, som har brukt år og penger på å utdanne seg, handler ut fra et ønske om å gjøre en best mulig jobb for fellesskapet, enten de jobber for Moss kommune, Bane Nord, Fylkeskonservatoren eller Rom Eiendom.


Det er greit at noen mener tog langs E-6, tog i langtunnel med stasjon i bakken, bevaring av Nyquistbyen eller nedleggelse av havna er det beste for Moss. Men det ser ut til at aksjonistene ser helt bort fra alle utredningene og de langvarige demokratiske prosessene som har ført fram til et annet og solid flertallsvedtak i bystyret. De bare fortsetter å male på, selvom saken for lengst er avgjort. Kanskje de burde rette sitt raseri mer innover, fordi de ikke fulgte med da det gjaldt å engasjere seg?


Da den fine skulpturen av Willy, som døde tidligere i år, ble avduket ved kanalen på mandag blandet aksjonistene seg i mengden og delte ut flyveblad. Uverdig! Nå har de satt opp en stand i gågaten litt bortenfor Bylaben, som de kaller «Folkets bylab». Hva er det for et påfunn?


Den nye togtunnelen under byen betyr at den gamle jernbanelinja fra Sandbukta i nord til søndre jernbaneovergang i sør forsvinner og byen igjen får kontakt med sjøen. Den nye jernbanestasjonen ved Værla kan bli flott. En stasjon i dagen mot sjøen og ikke i et hull i bakken. Vi vet at jernba-nestasjoner skaper synergi. Her kan det bli attraktivt å bo, drive næringsliv og og ta del i utelivet. Vi må bare passe på at bygningene ikke blir for dominerende, at vi kan se på dem med glede og at det settes av nok areal til gode møteplasser og parker. Kort avstand mellom tog, ferge og havn er ideell. Kanskje vi får anløp av cruiseskip, ny ferge til Danmark og utendørskonserter i den nye Sjøparken.



 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags