Elbiler i Norge

Av
DEL

LeserbrevFor ti år siden var drømmen en gammel luftavkjølt Porsche 911, savnet av en fantastisk opplevelse jeg måtte selge har aldri blitt helt borte.

Etter å ha kjørt elektrisk i ca 2,5 år, er savnet der enda, men etter å ha prøvd en Tesla model 3 er savnet blitt mindre. Dette er en bil som har kjøregleden til Porschen, akselerasjonen til en gammel superbil og driftskostnadene til en Leaf.

Dette er en bil som mange vil like, og som vil åpne øynene for de som sier at elektrisk er kjedelig, eller uinspirerende å kjøre.

Jeg jobber i det daglige i ett yrke hvor mange har mye spørsmål og skepsis rundt elbil, og hvor de fleste arbeidsjbilene fortsatt går på diesel. Selv om det selges mye elbil i Norge er det fremdeles ikke alle som vil, eller kan ha det. Mange tror vi elbileiere får penger av staten, det gjør vi ikke, men vi betaler. Mindre avgifter i innkjøp. Petroleumsindustrien er indirekte støttet med milliarder i skattelette, og det blir fasett inn økte avgifter også for elbiler, noe som er greit da vi også bruker veien som alle andre.

Hvordan kan så en fyr som synes en 77 Pontiac Trans Am er en fet bil, og som mener en McLaren. F1 er verdens beste bil, skrive om elbiler, hvorfor ikke bare kjøpe en BMW diesel, de er jo gode og raffinerte nok.

Vel jeg prøvde en leaf, som forhandleren hadde glemt å lade over natten, noe som resulterte i øyeblikkelig angst.

Heldigvis hadde jeg jo sett endel av disse laderne langs veien, så det løste seg. En uke senere prøvde jeg en Kia Soul (som kommer i ny utgave snart), og fant fort ut at dette egentlig var veldig behagelige biler å kjøre. De var stillegående, reagerte øyeblikkelig på gassen, så de oppleves som artige ute i trafikken, og det og modulere hastigheten med en fot er også noe man fort ble vant til. Etter å ha regnet på hva det koster å drifte, fant jeg ut at dette var fullt oppnåelig all den tid strøm er overlegent billigere en både bensin og diesel, og etter det har jeg aldri sett meg tilbake.

Dette er noe som gjenspeiler seg hos langt de fleste som eier elbil, de er en utrolig fornøyd gjeng som gjerne prøver å overbevise de rundt seg. Men det er ingen som har stoppet å spurt hvorfor i alle dager folk er så happy med ett produkt som i følge enkelte medier er brannfarlig, ikke går lenger enn ut av garasjen, og i tillegg ikke får ladet all den tid det er kø på alle hurtigladerne.

Nei elbil er ikke for alle, varebilene ligger langt langt bak dessverre, og om du kjører langt har det frem til nå også vært begrenset til ett merke med den rekkevidden og det ladenettverket som trengs.

Om du bor langt langt mot nord er det fortsatt ett problem med hurtigladere (Noe av dette skyldes utdaterte og rigide regler om effekttariffer, men det går vi ikke inn på her).

Ja bil industrien (Bosch og en del andre) har kastet milliarder på renseteknologi, og diesel er i stor grad ett eurosentrisk perspektiv, Asia har satset på bensin-elektrisk hybrid, og amerika (i stor grad USA) vet ikke hva diesel er utenom i store pick-uper), men takket være diesel skandalen til Volkswagen gruppen viste det seg att det er umulig å oppnå de målene uten å jukse, uten å slippe ut mange mange ganger så mye partikler som det står i de offisielle dokumentene. Det samme gjelder, BMW, Mercedes, Nissan osv osv.

Endelig ble det avslørt at ikke bare har de løyet for kundene i alle år, de har med vilje forurenset byene våre i jakten på å tjene penger.

Men dette er nå i ferd med å endre seg, og det fortere enn mange hadde sett for seg. I fjor solgte Tesla med sin model 3 mer biler enn Audi, BMW og Mercedes til sammen, og Nissan har nå solgt over 400,000 leaf på verdensbasis siden 2011. Dette beviser at når du gir kunden ett produkt som er godt, ser bra ut, og med god rekkevidde, så vil de faktisk kjøpe det uansett.

Flere ting jeg har lært meg, er at du sjeldent kjører så mye som du tror, og at de fleste klarer seg når 300 km blir det nye minimum. Stort sett blir det ladet hjemme, og da er det kun de gangene det skal på langtur at man trenger å hurtiglader, og har du 500 km rekkevidde så stopper de fleste og tar en pause uansett, da er bilen klar når du er ferdig med maten og en kaffe. Og driftskostnadene, dette er hvert det virkelig blir gøy.

En fossil motor består omtrent av 20,000 deler, en elektrisk drivlinje består bare av 2000 komponenter ca, dette i tillegg til at bremsene brukes mindre da elmotorene brukes til på aktivt stope bilen, noe som forlenger levetiden på skriver og klosser. Det er ingen turboer som skal byttes, ingen reimer, kjeder, topper, ventiler, katalysatorer eller turboer som må byttes, det er heller ingen væske som må varmes opp for å få varme i kupeen, så de er overlegent behagelige om vinteren.

De er stillegående, ikke bare i trafikken, men også når man står i ro i ett krys, eller parkert.

Bilen er på, men det er ingen støy fra en motor, ingen røyk, bare noen vifter som går om man sitter i bilen. Dette blir man fort vant med, at det bare virker, uansett temperatur på utsiden.

Det har vært noe begrenset rekkevidde frem til nå, men nå kommer det så mye spennende V.W Kia, Hyundai, Opel, Byton og selvfølgelig Tesla med biler som har 300-500 km rekkevidde, de går bra, er sikre, billige å drifte og vil garantert selge i store antall både i Norge og ellers. V.W går ikke inn med tre fabrikker, og 45 milliarder i ett nytt marked for ingenting, de ser hvor pilene peker, de ser at folk faktisk vil ha dette.

Når en av verdens største produsenter går så hardt ut, og sier at de ikke skal ha problemer med å dekke etterspørselen, de har sikret seg batterier. vi ser i Geneve nå at Audi og Seat viser nye modeller. Dette kommer til å bli lagt merke til, og det kommer til å tvinge alle andre til å følge etter.

Så kanskje det om ti år er mulig å stå i kø ut av Oslo uten stanken av diesel.

Har jeg noe mot gamle Porcher og Volvo 240, nei det er endel av historien vår, endel av arven.

Men det er på tide å gå videre, den store familiebilen er opp vei, og markedet blir stadig mer variert. Og ja, det kommer avgifter også på elektriske biler, og om ikke annet så får kanskje staten en mulighet til å tenke litt nytt rundt dette med avgiftene, hvordan de skal utformes. Mitt råd, om du synes dette er litt ensidig, og er skeptisk, eller har spørsmål, finn en som har elbil, eller lei en bil over noen dager, lev med den og se hva du synes. Antagelig vil du få noen positive overraskelser. Spørsmål er både foreningen og de fleste eierne glade for å besvare, så prøv, det skader ikke.

Mats-André Buraas

Leder i Østfold Elbilforening

Sarpsborg

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags