Øyutvikling - tabu eller mulighet ?

GOD PLASS PÅ JELØY: Må alt bevares? Eller kan noe tas i bruk for dem som bor der? , spør Eystein Simonsen.

GOD PLASS PÅ JELØY: Må alt bevares? Eller kan noe tas i bruk for dem som bor der? , spør Eystein Simonsen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Når det er så gæli som det har blitt, kunne jo byutviklerne foreslå å sette av tomter til idrettsanlegg, svømmehaller og butikksentre på øya, skriver Eystein Simonsen i dette innlegget.

DEL

LeserbrevBane Nor starter neste uke på arbeidene for å legge nye jernbanespor til Moss sentrum. Noen av oss har blitt særdeles tynnhåret og grå siden vi hørte om omleggingen. De fleste får likevel oppleve en helt ny stasjon og dobbeltspor før siste sukk trekkes. Debatten er sporet av for en god del utskjellinger siden, og personhetsen er utilslørt. En side av byutviklingen som sjelden debatteres med like stor glød, er ubalansen i fordelingen av butikksentre og andre viktige tilbud til folket.

Boligvekst til besvær

Trafikken gjennom Moss har eksplodert til dels fordi ferjetrafikken har økt betraktelig og til dels fordi utbyggingen på Jeløy har holdt samme høye takt. Selv om det er betydelig flere kjøretøy fra øya til og fra Moss enn til og fra ferjene, er vårt bitte lille sentrum lite egnet for begge deler hvert kvarter. Det er fakta. Jeg har alltid stusset på at bystyret ikke har stoppet videre utbygging på Jeløy til R19 er klar i tunnel. Det kunne vært ett bidrag.

Bilbruk er lik handletur

Når det er så gæli som det har blitt, kunne jo byutviklerne foreslå å sette av tomter til idrettsanlegg, svømmehaller og butikksentre på øya. Det ligger jo visse føringer for de to førstnevnte, men mye av trafikken til og fra øya er jo rene handleturer. Og det er forståelig at man ikke kan sykle etter å handlet ett tonn med byggevarer. Hva med å tilby tomt for Byggmax eller Bygger'n på øya? Oppussingen vi nordmenn driver med har jo religiøse dimensjoner og gir oss åpenbart sjelefred. Bilhenger er blitt like viktig som mobiltelefonen. Forsøkt å få tak i en brukt henger? Ikke jeg heller!
Hva med en avdeling av Solgård Avfallsplass på øya? Bil med henger gjennom byen tar jo dobbel plass. Har noen gjort en telling av raden av henger med bil? Og miljøgevinsten ved å fordele litt på tilbudene, kan jo beregnes. Bør Amfisenteret, Mosseporten Kjøpesenter og Rygge Storsenter være eneste alternativ for øybefolkningen?

Stort potensiale

Jeløy er en perle, men bare delvis gjort tilgjengelig. 70-80 prosent av øya er skog og røde knabber etter at den ble til av en vulkan. Må alt bevares? Eller kan noe tas i bruk for dem som bor der? Å jo: Jeg er for å bevare store deler av landskapet. Men selv med R19 i tunnel skal jo øybefolkningen over brua...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags