10 gode grunner for å endre planene for Jernbane, Riksvei og Havn i Moss og Rygge.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserbrev1. Nytt 2500 år gammelt oldtids funn ved Dilling stasjon må vernes av Riksantikvaren.

2. Norges beste dyrkbare mark må vernes ved Carlberg gård.

3. Havnebassenget ved Moss havn må vernes til bruk for fiskeplasser og friluftsliv.

4. En togtunell ned til havna i Moss vil kollidere med riksvei 19 tunell fra fergeleiet ved Kleberget i grunnfjell til Årvoll og E6.

5. Grunnforholdene fra havna til Dyreveien betår av kvikkleire, tilsvarende det siste leirraset i Sørum hvor flere arbeidere omkom og ras skrenten var 60 meter høy.

6. Alle som har stått på perrongen i Lillestrøm og sett Flytoget passere i 160 km/t forstår at det er utopisk å tro at et hurtigtog kan passere havna i Moss med en fart av 250 km/t.

7. M.Petterson, Glassverket, HellyHansen, Trioving m.m.fl. industriarbeidsplasser er nedlagt og trenger ingen jernbaneforbindelse på havna lenger.

8. Hovedpoenget med et hurtigtog til Oslo eller Gøteborg må være å fjerne biltrafikken fra E6.

Det gjøres lettest med en stasjon i nær tilknytning til E6, med stor nok parkeringskapasitet for biler fra Våler, Moss og Rygge.

9. Moss, Våler, Råde og Rygge bør intensivere ide myldringen for å lage fremtidsrettede arbeidsplasser innen "Know How" og "Informasjonsteknologi" lokalt, i stedet for å sende arbeidsstokken i pendle trafikk til Oslo.

10. Moss og Rygge må gjøre seg attraktive til morgendagens "Hi Tech" arbeidere ved å tilby et hyggelig småby miljø med korte avstander mellom Jobb, Hjem, Barnehage, Skole og ikke minst Fritidsaktiviteter.

Da bygger man for fremtiden : )   

Magnar Haamo

Bekymret innbygger i Rygge, snart i storkommunen Moss.

Dilling

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags