Østfold kan vinne den regionale togkonkurransen

«Aksjon rett linje» håper at politikerne ser mer på hvordan den nye jernbanen skal slynge seg gjennom Østfold.

«Aksjon rett linje» håper at politikerne ser mer på hvordan den nye jernbanen skal slynge seg gjennom Østfold. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Leserbrev «Staten vil være opptatt av kostnader og nytte ved de ulike løsninger som vurderes. Dersom lokalpolitikerne finner løsninger som kutter kostnader, så styrker det finansieringen av prosjektet. Dersom de velger alternativer som øker kostnadene, så kan det gjøre finansieringen vanskeligere.»

Dette uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Sarpsborg Arbeiderblad 5. juli i år, med klar adresse til østfoldpolitikerne.

Og statsrådens uttalelse er på sin plass: Å legge InterCity-dobbeltsporet gjennom sentrum av alle østfoldbyene – tilnærmet langs den gamle jernbanetraseen fra 1879 – er uten tvil den dyreste løsningen som det overhodet er mulig å velge.

Flere hundre eiendommer må løses ut. Store og komplekse stasjoner må prosjekteres og bygges i sentrum av byene, med optimal tilgjengelighet for gående, syklende og kjørende med bil og buss.

Anleggsarbeidene vil skape støy, støv og redusert fremkommelighet i de berørte områdene i årevis, og det vil bli store utfordringer med å opprettholde normal jernbanetrafikk i anleggsperioden.

Og 15-25 km (!) lengre trasé enn nødvendig må bygges gjennom trange bystrøk og områder der Jernbaneverkets undersøkelser avdekker stadig nye utfordringer i fjell og grunn.

Hvor ender kostnadsoverskridelsene? På tre milliarder? Sju milliarder? Femten?

Svært mye er forandet siden lokalpolitikerne behandlet trasésaken i 2012. Kostnadsestimatene må justeres gang på gang for å rime med virkeligheten. Det er et nasjonalt mål å øke kollektivandelen, og vi har fått nye klimaforpliktelser. EU ber om massiv overføring av godstrafikk fra vei til jernbane. Og de planene som Jernbaneverket noe motvillig viser oss i dag, stemmer ikke lenger med det bystyrene tok stilling til i 2012.

Som om ikke dette er nok, så har den politiske prosessen som ledet frem til bystyre- og fylkestingsvedtakene vært mangelfull. Dette ble også Østfolds fylkesvaraordfører Siv Henriette Jacobsen (Ap) nødt til å innrømme tidligere i sommer.

Derfor er det all grunn til å stille noen spørsmål. Er det hevet over tvil at vi har gjort det riktige valget? Har alle forstått konsekvensene? Er det dokumentert at de samfunnsmessige fordelene blir større enn ulempene? Er det dokumentert at Sør-Østfold ikke vil ha nytte av skinnegående lokaltrafikk?

Gir løsningen det gunstigste samfunnsøkonomiske regnestykket? Blir tilbudet optimalt for både byene, fylket og Norge? Er løsningen den beste for Norges klimaarbeid? Kan vi være trygge på at ikke endrede transportbehov vil tvinge frem utvidelser og tilleggsprosjekter allerede om kort tid?

Et tydelig nei er det eneste mulige svaret.

LES OGSÅ: Pollestad går mot en usikker jordbærframtid i Rygge (Krever innlogging)

LES OGSÅ: Frykter for Carlberg gårds framtid (Krever innlogging)

LES OGSÅ: Fortviler over planlagt vei på egen tomt (Krever innlogging)

Men vil ikke en ny vurdering kunne føre til forsinket anleggsstart? Jo, selvsagt. Men det vesentlige er ikke når anleggsarbeidene starter, men når de slutter. For hvis Østfold klarer å velge en løsning som er billigere og bedre, så er signalene fra departementet at prosjektet kan bli raskere gjennomført.

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken sendte i april 2014 en oppfordring til Samferdselsdepartementet om å lage en regional togkonkurranse. Han beskrev det som «en konkurranse hvor de som gjør det enkelt å bruke toget og vanskelig å bruke bilen, stikker av med seieren og får mest jernbanepenger fra staten.»

Ideen var god, men en slik ordning fikk vi ikke. Men er det ikke i praksis en regional togkonkurranse vi likevel har fått? Når statsråden med klare ord uttaler at det styrker finansieringen av prosjektet dersom lokalpolitikerne kutter kostnader og finner bedre løsninger?

Kjære politikere – vi forventer mer av dere! Vis oss at Østfold har ansvarlige politikere som tenker helhet og fremtid, og som arbeider for folkets og landets beste. Hvis Østfold deltar i konkurransen, så har fylket alle muligheter for å vinne. Og da blir det ingen tapere, for da vinner alle.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken