Det store busslotteriet i Moss

Busstilbudet i Moss fungerer ikke, mener Elisabeth Klem

Busstilbudet i Moss fungerer ikke, mener Elisabeth Klem Foto:

Av

Vi er en by med 33 000 innbyggere pluss/ minus. Vi er avhengig av hverandre for å overleve.

DEL

LeserbrevDe butikkansatte selger deg ingrediensene til dagens middag, legen hjelper deg når du er syk, lastebilsjåføren som fraktet senga du våknet i, bonden som dyrket agurken du hadde på brødskiva til frokost. Vi har det til felles at vi er mennesker, og vi skal et sted. Også de som ikke jobber har det sånn. De skal ofte et sted, de trenger som alle andre en mening med dagen sin.

Noe annet de har til felles er at de alle har et behov for transportmidler for å forflytte seg, mellom hjem og skole, hjem og barnehage, hjem og jobb, hjem og ærender, hjem og fritidsaktiviteter, hjem og til familie og venner.

Tro det eller ei!

Til hvilke tider mennesker trenger å forflytte seg varierer fra menneske til menneske!

Noen jobber i Oslo, og står klar på perrongen før kl 6, andre har enda en time igjen på jobb, som nattevakt på sykehjemmet før de kan dra hjem, noen har kontortid til både 17 og 18 i Vestby, Ås eller Ski, de skynder seg så til buss og tog for en mest mulig smidig reise hjem.

Barn har korpsøvelse, fotballtrening og andre aktiviteter. De eldre ønsker å komme seg ut i helgene. De ønsker også å komme seg hjem igjen.

Busstilbudet i Moss fungerer ikke!

Det er for mange tapere og for få vinnere. Ingen skjønner helt hva slags hensyn rutene settes opp etter.

Bydeler settes opp mot hverandre ved at tilbudet ikke sjelden økes, men kun roteres mellom bydelene.

Med jevne mellomrom snurres lykkehjulet, og en ny bydel blir taper noen år, før det samme gjentaes igjen.

Er det ikke da underlig at mange av oss minnes å ha hatt et busstilbud som fungerte?

Med to avganger per time nesten uansett hvor du bodde i Moss. Det var tilbud både lørdag og søndag også.

Det het BUSSRUTER og BUSSLINJER! I dag heter det hovedbusslinje, Metrobuss, rushlinje, lokalbussrute, sekundærrute, flexute og for de minst heldige ingen-rute! Men tilbudet er ikke lenger jevnt fordelt.

Nå har lykkehjulet snurret igjen og det er nye vinnere og tapere fra august. Jeg er en av de «heldige» denne gangen, men gleden smaker litt bittert. Noen andre får det nå verre. For at jeg og noen andre skal få det bedre en periode.

Områder mister bussen helt og henvises til ruter med noen få avganger hver dag, eller til flex,hvor tidsrommet det tilbys ikke passer tidene folk trenger buss.

Jeg ønsker å være en buss-optimist som kun driver med framsnakk av byens busstilbud, men kjenner det ikke er så enkelt!

Moss og Rygge er snart en kommune. Hvordan har politikerne tenkt at alle skal få et godt kollektivtilbud? Vurderes det å starte et eget busselskap som faktisk kan føre til buss for alle i Moss?

Logo, bedre busstilbud i Moss nå/Tormod Fjeld/Sandaunet Designbyrå

Logo, bedre busstilbud i Moss nå/Tormod Fjeld/Sandaunet Designbyrå Foto:

Elisabeth Klem

Admin, Bedre busstilbud i Moss nå

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags