Logistikk uten logikk

Helhetlig plan: Det bør utarbeides en helhetlig samordnet plan for moderne bysentrum, containerhavn, fergeleie, jernbane, vei  og miljø i Moss, mener Kjell Gunnar Bleivik, som tenker høyt rundt mossedistriktets mange hete saker i dette lesebrevet.

Helhetlig plan: Det bør utarbeides en helhetlig samordnet plan for moderne bysentrum, containerhavn, fergeleie, jernbane, vei  og miljø i Moss, mener Kjell Gunnar Bleivik, som tenker høyt rundt mossedistriktets mange hete saker i dette lesebrevet. (Foto: )

Av

Leserbrev skrevet av Kjell Gunnar Bleivik.

DEL

Les Moss Avis i 5 uker for KUN 5 kr!

LeserbrevRygge flyplass legges ned og regjeringen skylder på Ryanair. 

Var man avhengig av Ryanair den gang flyplassen ble lagt til Østfold?  Seteavgiften som har vært begrunnet som en miljøavgift er antagelig det motsatte.  Nå må man kjøre i bil, buss eller ta tog til Gardermoen eller Torp. 

Enda verre blir antagelig avgiften for Nord Norge.  Man har anslått at 5000 arbeidsplasser legges ned.  Samtidig har man sett at fly drevet av solenergi kan fly jorda rundt.  Det er relativt mye mer realistisk som fremtidig fly enn det flyet brødrene Wilbur og Orville Wright fløy noen meter med.  Dermed kan man ikke utelukke at fremtidens fly drives av sol- eller hybrid energi.

Samtidig presser noen på for å fornye og modernisere en havn som for lengst burde vært utgått på dato.  Man hører begrunnelser som miljøtunnel, miljøhavn og i underkant av 200 arbeidsplasser for å beholde havna der den ligger eller flytte den noen meter.  Logikken for dette prosjektet blir ikke bedre om man ikler seg moderne grønn retorikk.  Plastikk flyter allerede i  vannet.  Man vurderer om sanden på Sjøbadet må skiftes ut. 

Kortsiktig hastverkspreget tenking er ikke det samme som langsiktig bærekraft.  Jeg har sett mange havner, men aldri en der skip må snu og bakke til kai.  

Det er miljøvennlig å flytte transport over på skip fra vei.  Havner trenger vi, men ikke inni sentrum av en by  som ikler seg slagordet "Tenk miljø, tomgang adjø". 

Den 20.juni skal man ta stilling til reguleringsplanen for havna.  Det flertallsvaret man da får fra de ulike partier kan bli reelt bindende, selv om det formelt ikke er det.  Det kan bli en skjebnedag for den miljøkommunen Moss ynder å kalle seg.  Hva med Rygge?  Ingen god begynnelse på en intensjonsavtale om en sammenslåing om det begynner med diktat fra Moss i en så viktig sak for en større kommune.

Fullt og helt, ikke stykkevis og delt sa vår store dikter Henrik Ibsen. 

Han sa også "Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag".  Her bør man absolutt tenke seg om, tenke helhetlig og utsette vedtaket om å fatte en ny reguleringsplan.  Personlig ville jeg flyttet en ny havn ut til Revlingen.  Der er det også dypt om man fyller ut utenfor områder med hovedsakelig hytter. 

Argumentet om at havna gir arbeidsplasser holder ikke.  Enhver investert krone har en alternativ anvendelse, det den ble brukt til og alle alternative investeringer. 

Det er er svært usannsynlig at  den foreslåtte anvendelsen vil gi de største sysselsettingseffektene. En effektiv moderne miljøvennlig havn.  En havn med en tredje ferje der 2 000 tonnere må snu og bakke til kai ser ikke jeg for meg som særlig moderne og miljøvennlig. 

Skal vi tenke nasjonalt og det må vi vel noen ganger gjøre.  Hvor er den beste mest miljø- og logistikkvennlige beliggenheten for en moderne havn i Østfold? 

Personlig mener jeg at den bør ha direkte inn- og utseiling, være dyp og lett og komme ut og inn av.  Jeg vet heller ikke om noe bedre sted en i Revlingsundet, men så har jeg heller ikke studert kartverkets sjøkart for hele Østfold.  Jeg  har imidlertid studert det i Mossesundet og et stykke forbi Revlingen.  

Det bør utarbeides en helhetlig samordnet plan for moderne bysentrum, containerhavn, fergeleie, jernbane, vei  og miljø.   For meg virker det som om noen navigerer i tykk tåke.  Tut og kjør er aldri noen god løsning i tåke.  Det er som kjent aldri for sent å snu sier en av fjellreglene.  Den bør også gjelde i politikk, ellers blir det lett logistikk uten logikk.

Kjell Gunnar Bleivik

Pensjonert økonom fra forskningsavdelingen i Norges Bank.

Følg på: www.kjellbleivik.com/

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags