Hva vil byens politikere med bussene?

Nakent: Mangel på informasjon om rutetider på bussholdeplassene, som her i Jederveien på Jeløy, er ett av elementene i Jørn Johansens råd til Østfold kollektivtrafikk. Foto: Terje Holm

Nakent: Mangel på informasjon om rutetider på bussholdeplassene, som her i Jederveien på Jeløy, er ett av elementene i Jørn Johansens råd til Østfold kollektivtrafikk. Foto: Terje Holm

Av
DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

LesesrbrevJeg skrev et innlegg for en måned siden om det svake busstilbudet der jeg bor. Overraskende mange hadde lignende opplevelser og saken ble Moss Avis´ mest omtalte den uken. Nylig kom også støtte fra 81 husstander, som i tillegg hadde mer detaljerte forslag til forbedringer. Det er lokalt engasjement i praksis!
 

Jeg skjønner at det vil ta tid å endre busstilbudet. Men jeg savner her og nå et lokalt engasjement for buss. Venstre, som har lederen for byens miljøutvalg, har ladestasjoner og el-biler til kommunens ansatte som konkrete tiltak i valgprogrammet 2015-2019. Ordet buss mangler, men kan ligge i det vidåpne begrepet "midler til kollektivsatsing".

Mitt inntrykk er at lokalpolitikerne fortsetter å krangle om jernbane, mens ingen snakker om hvordan de mange tusen pendlerne skal komme seg til togstasjonen mer klimavennlig og effektivt enn nå. For det må kraftigere lut til.

Moss blør innvendig av mangel på handling. Denne uken viste luften i Moss tegn på «høy forurensing» i rushtiden, noe som ifølge Luftkvalitet gir «betydelig helserisiko» for personer med hjertekar- eller luftveislidelser. Ifølge Moss Avis vil Venstre vil feie gatene, akkurat som man feier ting under teppet.

Hvor ille må det bli før noen tar et skikkelig grep?

Bare i mitt boområde vil et busstilbud for skoleelever og folk i jobb, føre til en reduksjon på 1 til 2 rekker med personbiler fra Gimlekrysset til Kanalen hver morgen. Den samme positive reduksjonen hver ettermiddag selvsagt. Et forbedret tilbud i andre boområder vil gi samme effekt. Redusert utslipp, kortere kø. Direkte effekt av tiltak!

Jeg ser sterkt engasjement blant politikerne for jernbane og havn, men ser svært lite om buss. 

Politikere: Grasrota diskuterte flittig busstilbudet i sosiale medier og i større antall og med sterkere engasjement enn havn og Refsnes-utbygging (som var andre aktuelle saker på samme tid). Folk klager, på tilbudet, på servicenivået og andre ting som kan løses. Østfold kollektivtrafikk skal gjennomgå sitt tilbud på nytt, fristen er neste sommer. Pris er viktig, skoleelever og honnør har gode rabatter på busskortene, men strategien må heller være å senke de ordinære prisene, enn å heve de ved nødvendige omlegginger av busstilbudet. Men, aller viktigst er hyppighet i avganger og at bussene er realistisk koordinert med togavganger (eventuelt mindre matebusser i noen områder i Moss og Rygge).

Kan posisjonen, H, FrP, V, Krf og MdG som tross alt har makta, dele med oss velgerne hva dere konkret tenker å gjøre med byens busstilbud?

Jeg vet at busstilbudet organiseres på fylkeskommunalt nivå. Men dere er folkevalgte med et oppdrag på vegne av innbyggerne i Moss og jeg forventer at dere har noe å dele med oss.

LES OGSÅ:

Etterlyser både busser og informasjon

En buss kan ha større nytte enn dette 

Alle vil vi skal kjøre kollektivt, men informasjonen er ikke lett tilgjengelig

Velger Nettbuss i Moss 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags