Lavere bilavgifter har effekt

Av

Debattinnlegg av Hans Andreas Limi, Frp.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Vekst: Det blir stadig flere ladbare hybridbiler på norske veier. Artikkelforfatteren mener dette skyldes regjeringens bevisste satsing og avgiftsomlegging som nå bidrar til et renere miljø.

Vekst: Det blir stadig flere ladbare hybridbiler på norske veier. Artikkelforfatteren mener dette skyldes regjeringens bevisste satsing og avgiftsomlegging som nå bidrar til et renere miljø.

DEL

Få MA+ for 99 kroner for 1 måned!

LeserbrevTall for fjorårets bilsalg viser at ladbare hybridbiler hadde en formidabel vekst. I 2016 ble det solgt 20.663 ladbare hybrider – en økning på nesten 160 prosent sammenlignet med 2015. Det er ikke lenge siden ladbare hybridbiler ikke solgte spesielt godt. Det skyldtes at de kom uheldig ut i et rigid avgiftssystem som i stor grad behandlet dem som ordinære bensin- eller dieselbiler.

Med FrP i regjering har vi fått til en omlegging og reduksjon av bilavgiftene som belønner hybridbilene. Salgsstatistikken for 2016 viser med all tydelighet at det har effekt, og at det er gulrot og positiv stimuli som sørger for å endre folks vaner – ikke straff. Det er ikke bare de ladbare hybridene som har kommet bedre ut med FrP i regjering. Siden 2013 har vi kuttet de totale bilavgiftene med nær 3 milliarder kroner. Engangsavgiften for helt vanlige familiebiler er senket med i snitt 20.000 kroner per bil.

Det er viktig at vanlige folk har råd til å kjøpe seg en moderne og trygg bil. Det er et godt argument i seg selv for å senke avgiftene, og det skal vi fortsette med. Lavere bilavgifter er også god miljøpolitikk. Spesielt vinterstid vet vi at flere av de større byene våre kan slite med dårlig luftkvalitet. Derfor er det bra at salget av ladbare hybrider, som i stor grad kan kjøres på elektrisk drift i det daglige, øker kraftig.

Det gjennomsnittlige CO₂-utslipp for nye personbiler har falt fra 123 gram per kilometer i 2013 til 93 gram i 2016, og det er all grunn til å tro at det vil fortsette. Det betyr at Norge nå ligger under EUs mål om 95 gram CO₂ per kilometer innen 2020. Alle de som prøver å tegne et bilde av Norge som en miljøsinke taler mot bedre vitende. FrP har vist at det å fremme en moderne, trygg og miljøvennlig bilpark fint lar seg kombinere med lavere avgifter og billigere biler for folk flest.

Artikkeltags