Fjordkryssing i rørbru vil være til fordel for Moss

RØRBRU: Slik kan en rørbru under havets overflate se ut. Illustrasjonen er laget av Jonathan Parker/ArkitektTeam og presentert i MA før.

RØRBRU: Slik kan en rørbru under havets overflate se ut. Illustrasjonen er laget av Jonathan Parker/ArkitektTeam og presentert i MA før. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Leserbrev om fjordkryssing og rørbru som alternativ. Leserbrevet er signert Tor J. Sibbern.

DEL

LeserbrevJeg leste artikkelen «Vil ha bru framfor tunnel» og har noen betraktninger omkring Statens vegvesens tilleggsvurdering og påstanden om at det kan gi mindre trafikk i Moss. Det gjelder også Håøyas betydning for trafikkkryssingen over Oslofjorden. Dessverre får ikke denne om vel 10 år kommende Håøy-brua merkbar betydning for Moss By og befolkningen i Moss og Omegn.

En beregnet reduksjon av fergetrafikken med ca 10% betyr at dagens gjennomkjøringstrafikk til/fra Værlebrygga/Bastøfergene på ca 4500 kjøretøyer om ca 10 år vil bli redusert med ca 450 kjøretøyer daglig . Det monner ikke merkbart.Igjen minner jeg på vår gruppes vegne om at en motorvei-rørbru-Oslofjord-kryssing er den eneste måten å bli kvitt denne utrivelige og usunne gjennomkjøringstrafikken i Moss, og jo før jo heller.

Et av alternativene er å legge denne motorveikryssingen fra Råde til Slagentangen inn i vår nasjonale transportplan nå. Anmodningen er avsendt for å trygge denne plassen inne utgangen av året. Det er i praksis nødvendig .

Rørbru

Noen spør fortsatt «hva mener du med rørbrua»? Konseptet er en spesielt konstruert motorveitunell gjennom vannet – teknologien har vært kjent i mange år. Teknologien tas i dag «til brukelighet» takket være Norges nå gjennom de siste 40 årenes utvikling av vår oljeutvinningsteknologi i havet. Denne teknologien bør Norge fortsette å være best i verden på i mange år fremover.Den første Rørbrua av betydning her til lands er nå godkjent og forberedes påbegynt i en fjordkryssing syd for Bergen.

Fordeler for Moss

Så noen ord om rørbruas fordeler for Moss ved denne Oslofjordkryssingen. Du har kanskje alt sett det tydelig? All biltrafikk i byen vår , i dag ca. 4.500 gjennomkjørende større og mindre kjøretøyer, vil bli redusert til null i Moss.Bastøfergenes dieselforurensinger forsvinner også. Fjordkryssingenstiden for hvert kjøretøy eier og sjåfør vil reduseres med minst 50% samt den tiden kjøretøyene har brukt fra E6 til Værla, ventetiden på Østfoldsiden/Vestfoldsiden.

Alt koster, men ikke ubetydelig. For kjøretøyeiere og sjåfører, gjerne også passasjerer, er tid lik penger, krone for krone. Vi tar her til lands en kostbar risiko ved ikke å videreutvikle denne Rørbru-teknologien i nødvendig fart i Norge ved i stedet å la utlendingene få tid til å trenge seg inn. Rørbru-behovet er enormt sett fra Østfolds og Vestfolds side. Produktet er noe vi kan være stolte av – reklamebetydningen ved en så synlig Oslofjorkryssing kan vel heller ikke oversees?

LES OGSÅ:

Vil ha svar på spørsmål om jernbane 

En arkitekts bekjennelse  

Vil bruke storregion som brekkstang på ny fjordbru

Har i tre år arbeidet med fjordkryssingen: Slik kan trafikk-kaoset løses

Bruforbindelsen kan bli dobbelt så dyr

Uavklart fjordkryssing 

Ferjefri løsning er ikke med i planene frem mot 2050

- Vi må si ja til en ny fjordkryssing

Fjordkryssing med jernbane

Tapte muligheter 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags