– Venstre elsker Rygge

Venstre elsker Rygge

Venstre elsker Rygge Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Debattinnlegg av Finn-Erik Blakstad, Venstre Rygge.

DEL

DebattJens-Ole Kjølberg stiller spørsmålet om hvorfor Venstre hater Rygge. Svaret er at Venstre elsker Rygge. På tirsdag reiser jeg til Brussel. Jeg har betalt 45 kroner hver vei. I går betalte jeg 300 kroner tur-retur Oslo med NSB. Det som er for godt til å være sant er ofte ikke sant. I hvert fall ikke bærekraftig over tid. Det er heller ikke sant at fremtiden vil gi oss nesten gratis flybilletter som resulterer i enorm forurensing. Venstre er overtydelig på at man ønsker sivil luftfart på Rygge. For 20 år siden kom NHO med forslaget om at den militære rullebanen på Rygge må benyttes til å generere arbeidsplasser og næringsutvikling.

Venstre har applaudert dette fra første dag. Andre partier har kjempet imot. Jeg mener forutsetningene for en bærekraftig sivil luftfart på Rygge nå er større enn noen gang. Det mener jeg fordi flyplassens avhengighet til Ryanair de siste årene ikke har vært bærekraftig.

Bærekraftig flyplass

Vi vet at togturen mellom Oslo S og Rygge blir redusert til 30 minutter i 2023. Da må samfunnet sørge for at eksisterende infrastruktur på Rygge må utnyttes. Dersom jeg blir valgt inn på Stortinget vil jeg være en garantist for at dette blir belyst fra talerstolen svært ofte.

Stortingsrepresentant fra Venstre, Ketil Kjenseth går faktisk så langt som å si at denne saken er like viktig for Venstre som et oljefritt Lofoten. I et intervju om spørsmålet rundt den tredje rullebanen på Gardermoen, sier han til Klassekampen 8. juli:

«For oss er dette en viktig miljøsak på samme måte som oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. De som vil ha Venstre med på laget, må regne med tøffe forhandlinger. Dette må jo være en kjærkommen mulighet for Frp, som så gjerne vil redde Rygge. Her har de sjansen til å sikre framtiden til flyplassen».

Dersom man som ønsker sivil luftfart på Rygge bør man derfor støtte Venstre og kampen for en bærekraftig flyplass. Representanter fra de store partiene vil nok i langt større grad kjenne på partipisken som sier: «Ny rullebane på Gardermoen fordi det skal bli Nordens største flyplasshub og dermed nei til Rygge».

For at en sivil flyplass på Rygge skal være bærekraftig må tilbringertjenesten bli bedre. Venstre arbeider derfor med å få flytog mellom Østfold og Gardermoen. Det vil halvere reisetiden sammenliknet med dagens flybusstilbud. Dette foreslår Venstre i kjærlighet til Rygge. Ikke hat. Forslaget er billig fordi Jernbaneverket nå bygger større kapasitet på Østfoldbanen enn det NSB trenger. Samferdselsdepartementet uttaler at flytoget trolig er klare så snart det foreligger et stortingsvedtak. På denne måten kan flyplassen bli noe mye bedre enn det den har vært. Rygge fortjener å bli noe mer enn en ren Ryanairflyplass.

Deler skuffelsen

Kjølberg er også skuffet over Venstres forslag om å bevare en helikopterbase på Bardufoss. Jeg deler Kjølbergs skuffelse. Men det er viktig å huske at Venstre applauderer at GIL ikke skal flytte fra Rygge slik den rødgrønne regjeringen vedtok. GIL er svært viktig for Rygge. Løsning blir trolig at helikoptrene flyttes til Rygge og at Hæren får nye transporthelekoptere i nord. Det blir en god løsning for alle.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags