Gangbro over kanalen

Av
DEL

LeserbrevDet har vært mye frem og tilbake vedrørende gangbro/sykkel-bro over kanalen. Forslaget fremsatt av Michael Torp, som er FrPs ordførerkandidat i nye Moss, er meget bra og gir en rimelig løsning på problemet.

Broavdelingen i Statens vegvesen har selvfølgelig rett i at det kan være utfordringer pga utmattelsessprekker i bærende konstruksjoner, men det er relativt enkelt å øke tverrsnittet ved å sveise på HEA bjelker eller andre profiler tilpasset tverrsnittet til bærende konstruksjoner.

I utgangspunktet er dette en klaffebro som ble dimensjonert etter brostandard og stålstandard fra 1955. Nå er det nye beregningsregler for broer og stålkonstruksjoner som bygger på Eurocode, det betyr at NS 3472 Prosjektering av stålkonstruksjoner, er tilpasset EU. Det samme gjelder for NS 3491 Dimensjonerende laster, del 1 til 12.

Ved en ny kontrollberegning av bærende konstruksjoner, må det utføres en ny beregning og dimensjonering som følger de nye norske standarder. I tillegg er konstruksjonens statiske system forandret pga sammensveising av broklaffer.

Men når modellen (statisk system) er bestemt, er beregning og dimensjonering grei. Alle tverrsnitt og stålkvalitet som er benyttet, fremgår av tidligere dimensjonering som Statens vegvesen har kopi av.

Hvis det ikke er funnet utmattelsessprekker ved kontroll av konstruksjonen, er det snakk om at tverrsnitt av bærende konstruksjoner tilfredsstiller Norsk Standard.
Hvis det viser seg at spenninger i stålet blir for store, eller at det finnes sprekker, kan tverrsnitt enkelt økes ved å sveise på tilleggs-profiler.

Alternativt kan en gangbro/sykkel-bro være selvbærende og monteres parallelt med dagens bro. Slike broer ble det levert mange av til Statens vegvesen i Akershus på 80-tallet. Og prisene var ikke i nærheten av 10.000.000 kr som det er antydet i avisen tidligere.


 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags