Om kvalitet og kvalitetskrav

Kvalitet: Øyvind Falck tok opp spørsmålet o de eldre og maten, Tor Petter Ekroll tar opp tråden.

Kvalitet: Øyvind Falck tok opp spørsmålet o de eldre og maten, Tor Petter Ekroll tar opp tråden. Foto:

Av
DEL

DEBATTJeg leste med interesse Øivind Falcks kronikk om «God mat til dem som fortjener det» i Moss Avis 30. mars 2019. (Les kronikken her: – God mat til dem som fortjener det

Øivind Falck tar opp et område som vi er på vei til å glemme. Et område som har bygd opp velferdssamfunnet Norge. Ikke bare på grunn) av at vi alle stort sett har fått den maten vi ønsker, men fordi vi stort sett har fått det som vi ønsker der vi bor sammen med familie, naboer og venner. Vi har stort sett vært fornøyd. Stort sett fornøyd fordi vi har kvalitet i livene våre. Vi har kvalitet i hverdagen, kvalitet i våre vareleveranser og kvalitet på de tjenestene vi får. Også maten er av stort sett god kvalitet for de fleste. Vi er fornøyd. Og vi er fornøyd fordi omgivelsene er tilpasset våre behov.

Øivind Falck skriver at det viktigste av alt er: sitat «Det bør ikke være tvil om at unge mennesker ikke har samme smaksopplevelser og krav til smaker som eldre mennesker.».

Dette bør politikere som ikke kun er opptatt av økonomi ta inn over seg. Kvalitet er ikke et statisk parameter, men er avhengig av alder, miljø, geografi, kultur, funksjonalitet, psyke, helsetilstand, arbeid, osv. Kvalitet er dynamisk i forhold til hvem du er, hva du gjør og hvor du er. Til sjuende og sist er kvalitet hvordan du eller vi opplever omgivelsene. Selv eksperter kan ta feil i forhold til det forbrukerne ønsker.

Da er det viktig å inkludere brukere og mottakere av varer og tjenester i de vurderinger og beslutninger som skal tas. I Norge har vi hatt et demokrati som nettopp har ivaretatt dette ved et sterkt inkluderende system hvor både tjenesteytere, tjenestemottakere og politikere har samarbeidet, det såkalte trepartssamarbeidet om hvilke krav som settes til de behov vi har. Dette samsvarer mye med det Store Norske Leksikon definerer som kvalitet: « ... man [kan] enkelt si at kvalitet er evnen til å tilfredsstille brukerens krav og forventninger.»

I de senere årene har vi imidlertid sett en større tendens til at politikerne har distansert seg nettopp fra brukernes krav og forventninger ved ikke å lytte og inkludere dem. Det er flere og flere politikere som har antydet at folket ikke vet sitt eget beste, derfor må vi (politikere) ta noen upopulære beslutninger, hevder de. Politiker Michael Torps mat-testing, er nok symptomatisk for mange av de politiske vurderingene vi ser i dag. Vi utdanner fageksperter, men både dem og brukerne blir stadig mer marginalisert. Hvorfor? På grunn av likhetshensyn, ikke lokalt, ikke regionalt, men nasjonalt og globalt!

Professor Buzzan fra Glasgow universitet som forsker på internasjonal sikkerhet hevder at Vestens globale og kapitalistiske tilnærming etter Berlinmurens fall i 1989 har vært feilslått. Han hevder vi må forlate det globale til fordel for lokale løsninger for å være i stand til å møte de behov verden har til både sikkerhet og miljø.

Det er altså viktig å lytte og inkludere de som mottar og leverer varer og tjenester der vi er! Det er det som oppleves og for alle praktiske formål er kvalitet. Da må vi også tilrettelegge et system som kan ivareta kvaliteten der vi er, også på sykehjemmet, eldreomsorgen og på kjøkkenet. Da kan det være en god tanke å tilsette en person i kommunen som har en koordinerende funksjon mellom de ulike sykehjem og boinstitusjoner for å ivareta kvaliteten som Øivind Falck avslutter sin kronikk med.

– God mat til dem som fortjener det 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags