Du velger ikke utdanning for livet

Av
DEL

LeserbrevSøknadsfristen til høyere utdanning nærmer seg. Er du 19 i dag, vil du trolig skifte jobb og karriere flere ganger. Derfor er valget du gjør nå i april ikke et valg for alltid. Lytt likevel til gode råd.

Ingen kan se langt inn i framtiden, men noe vet vi sikkert: Samfunnet vil trenge arbeidskraften og hjernen din.

Ingen forventer at du eller foreldrene dine skal ha oversikt over alle utdanningsretningene. Derfor kan det være lurt å spørre litt bredt om råd: Spør venner, spør en karriereveileder eller spør en bedriftsleder.

I høst la vi fram NHOs Kompetansebarometer 2018, som er en årlig kartlegging av kompetansebehov i NHOs medlemsbedrifter. Funnene viser tydelig at vi har en mismatch mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse i Norge. Hvilken kompetanse melder bedriftene i Østfold at de trenger? Jo, det er maskin-, elektro- og byggingeniører, og etterspørselen etter dataingeniører har økt mye de siste årene. Det er også stort behov for teknologer, folk med entreprenørskapskompetanse og for folk med fagskole.

Digitalisering påvirker oss som er i arbeidslivet nå, og alle de som skal inn i arbeidslivet i framtiden. Vil robotene ta jobbene våre? Nei, men arbeidslivet vil forandre seg. I NHO snakker vi om teknologiens janusansikt.  For det er både positive og negative sider med teknologiutviklingen. Roboten fra firmaet "No Isolation" er i klasserommet og får med seg undervisningen. Den er et positivt bidrag til langtidssyke barn som kan få med seg det som skjer på skolen uten å være fysisk tilstede. 

Samtidig regner OECD med at 14 prosent av arbeidstakerne i industrilandene kan få arbeidsoppgavene sine automatisert bort de neste 15 årene. Ytterligere 30 prosent vil stå overfor store endringer i sine arbeidsoppgaver. Samfunnet og arbeidslivet endrer seg fort.  Vi må forhindre at digitaliseringen fører til utenforskap, større forskjeller mellom folk og lavere tillit til hverandre. 

Uavhengig av hvilken utdanning du tar, så er det en del basisferdigheter som vil være viktig i framtidens arbeidsliv. Kreativitet, kommunikasjon, kritisk tenkning og samarbeid er noen slike egenskaper. Dette er egenskaper som maskinene ikke har. I all utdanning framover blir metodekunnskap viktigere enn faktakunnskap. Det meste av det du trenger lærer du i arbeidslivet, men metoden for "å lære å lære" er det viktigste du tar med deg fra utdanningen din.

Tverrfaglighet blir også viktig. Teknologisk kunnskap, forskning og innovasjon er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig betingelse for å lykkes. Dobbeltkompetanse blir avgjørende. Studer gjerne språk, økonomi, historie eller statsvitenskap, men kombiner det helst med teknologi, ikke velg språk alene.

Vi spør deg som har foreldreansvar pent: Hjelp oss med å forsterke budskapet på hjemmebane. Ta praten med ungdommen om realfag og ingeniørutdanning. Ikke fordi alle skal bli teknologer, men fordi for mange ikke blir det på grunn av mangel på informasjon. Det kan du gjøre noe med. Vi ønsker at flere unge skal se verdien av en utdanning innen teknologi, også jenter.

Nina Solli

regiondirektør i NHO Viken Oslo

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags