Opplysningssentralen Moss Avis

Svein Thoresen.

Svein Thoresen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Mårn du Her i Moss Avis - og sikkert også i de fleste andre lokalaviser i landet - får vi de merkeligste henvendelser. Lokalavisa har rollen som både folkeopplyser, bibliotek, kartbok, telefonopplysning og et generelt omdømme som et sted der folk kan få hjelp med det meste.

for noen uker siden fikk jeg en telefon fra en leser som lurte på nummeret til legevakten i Moss. Han fant ikke nummeret lenger i avisa og lurte på hvorfor. Noen dager i forveien var det en dame som ringte oss fordi hun skulle fra en adresse i Moss til en annen. Hun ante ikke hvordan hun skulle kjøre for å forflytte seg mellom de to adressene og trengte hjelp. Tålmodig måtte jeg ta opp et digitalt kart og bokstavere navn etter navn på gatene hun skulle kjøre.

for ikke å snakke om alle telefoner med hjelp til å finne tilbake til noe vi har skrevet om. Uten navn på journalisten, navn på de som er omtalt eller dato for publisering. kan det noen ganger være en tålmodighetsprøve å få hjulpet de som ringer inn. Det er vel unødvendig å tilføye at dette også tar en god del tid i en ellers hektisk hverdag.

felles for alle disse henvendelsene til avisa er at folk kunne ha fått svar hvis de hadde brukt smarttelefoner, pc-er eller nettbrett. Vi snakker altså om mennesker som ikke har gått den digitale grunnskolen. Jeg har inntrykk av at det er mange - særlig blant eldre - som sliter med den digitale kunnskapen. Jeg synes rett og slett synd på dem. For mens det digitale hjulet snurrer stadig fortere, er mange blant oss henvist til å finne gamle telefonkataloger eller ringe callsentre med ekstrem ventetid...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken