Hallelujah – men ikke amen

MOSS HAVN: Foran bystyremøtet 20. juni går debatten svært høyt om havneplanene.

MOSS HAVN: Foran bystyremøtet 20. juni går debatten svært høyt om havneplanene.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Leserbrev skrevet av Ragnar Amundsen.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det var gledelig å lese artikkelen i Moss Avis 1. juni om samordning av jernbanen og forbindelsen fra fergen til E6 (Rv 19). Jeg fryder meg sammen med politikerne over denne avgjørelse, men jeg deler også Arild Svensson skepsis. Når man snakker om samordning hvorfor tar man ikke med alle planene samtidig.

Nå blir det diskusjon om hvert enkelt tema, jeg nevner i fleng Rv 19, Jernbanen, Havnen, forbindelsen over fjorden etc. Man får nå endeløse diskusjoner om hvert enkelt emne istedenfor en helhetlig behandling av hele problemstillingen.

La meg først nevne forslaget om Rv. 19 som fjerner trafikken fra Moss, men hva med forbindelsen til Jeløya? Jeg har tidligere hatt et innlegg i avisen hvor jeg fremmer en enhetlig løsning. Men det er ikke kommet noen reaksjon fra politikerne eller andre på denne løsning.

Nå må vi vel akseptere den fatale avgjørelsen i bystyret som godtok det nåværende forslag fremfor Basartakløsningen som ville gjøre det meget enklere med forbindelsen for jernbanen over/under fjroden. Nå er man i ferd med å gjøre samme «tabbe» når det gjelder havna.

For ordens skyld repeterer jeg hovedpunktene i mitt forslag. Havnen med containerhavn flyttes sørover til en enorm fylling fra fastlandet i retning av Revlingen. Fergeleiet flyttes sørover til en utstikker fra Klevberget. Tunnelen fra E 6 føres hit, helst fra Årvoll.

Denne kan senere føres videre under Jeløya til en flytetunnel under fjorden med en lokal avkjøring til øya. I den store KVU som foreligger er det konkludert med at forbindelsen Moss – Borre (Horten) er den mest fornuftige løsningen. Men i KVUen er det ikke kommet frem en løsning med flytebru.

Som er den eneste mulige løsning hvis man skal ha med jernbanen. Begrunnelsen for dette var at det i dag ikke finnes slike tekniske løsninger. Jeg må si at man her viser liten fremsynthet.

Prosjektet ligger minst 30 til 40 år frem i tiden og innen den tid må man ha funnet frem til mulige løsninger som man kan forsøke seg frem ved alle fjordkrysninger som kreves for den nye stamveien mellom Stavanger og Trondheim.

Jeg fremhever enkelte fordeler med min plan. Den foreslåtte badestranden legger man på innsiden av utstikkeren for det nye fergeleiet istedenfor en forblåst strand på sydsiden. Hele Værlebukta kan bli et fantastisk friområde. Istedenfor havn kan man bygge et nytt kurbad og andre helsebygninger for astma og allergi, phoriasis, etc. Moss kunne bli Nordens helseby med tilførsel av en mengde arbeidsplasser.

Tenk på hvilken verdi det ville være for Moss å få hele Værlebukta som friområde med gjestehavn i tillegg til bademulighetene. I sin ytterste konsekvens er det mulig å bygge tak over hele bukta slik at man fikk verdens største helårsbasseng!

Man kunne også åpne kanalbrua igjen og glemme forslag om bru over Mossesundet. Tenk på dette, mine mossevenner.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken