Hvor mye skal Mossesamfunnet tåle?

RIKTIG REKKEFØLGE: Byutvikling handler også om å gjøre tiltakene i riktig rekkefølge, skriver Kjell Kåsin. Han håper havnesaken utsettes.

RIKTIG REKKEFØLGE: Byutvikling handler også om å gjøre tiltakene i riktig rekkefølge, skriver Kjell Kåsin. Han håper havnesaken utsettes. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lesebrev skrevet av Kjell Kåsin

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Mange innbyggere i Moss stiller seg følgende spørsmål; kan en flytting av fergeleiet til østre del av havna rettferdiggjøre en utfylling av 80 mål syd- og vestover i Værla? Jeg antar at grøntområdet og badestranden kommer i tillegg.

Begrunnelsene for å flytte havna finner vi i Sentrumsplanen. Nordre havneområde, nåværende stasjonsområde og fergeterminal skal inngå i Prosjekt Sjøsiden. Prosjekt Sjøsiden vil bruke 50 mål av havnas område, og fergeleiet må flytte. Flyttingen vil dermed okkupere ytterligere ca 46 mål av havnas østlige areal. Det nye fergeområdet vil tidligst kunne tas i bruk i 2030.

RV 19 vært en pest og en plage for innbyggerne i Moss i mange år. Ulempene øker, og snart vil 1,8 mill kjøretøy årlig køkjøre fra Rådhusbrua til fotgjengerfeltet ved Innfartsveien. Vi må i mange år fortsatt leve med kaos og forurensing

Denne konsentrasjonen av funksjoner sammen med nytt stasjonsområde vil gi økt støy, luftforurensing og visuell forurensing for boligområdet som strekker seg fra Kransen og Fjordveien ut mot Kleberget. Nok er nok – vi tåler ikke mer!

Bystyret skal 20. juni behandle Områdereguleringen for Moss Havn. Anbefalt forslag er alternativ 2B. Ap, Høyre, SV og KrF vil flytte havna sydover rundt Kleberget mot Bakkeveien i Rygge og ca 200 m ut i Værla.

Dimensjonene på det utfylte området kan sammenlignes med 13 fotballbaner! Vi kan lett bli enige om at store kraner og en vegg av containere plassert langt ute i Værla, kan bli en visuell forurensing for byen.

Konsekvensene ved utfyllingen vil også være svært negativt for rekreasjonen og friluftslivet til innbyggere av sjøbyen Moss. Seilingsleden for Bastø Fosen må flyttes vestover. Det vil få store negative konsekvenser for Moss Seilforening og kitere, men også brukere av småbåthavnene.

Statens vegvesen skal, i følge nye politiske signaler, fremskynde arbeidet med reguleringsplanen for RV 19. Tunnelinnslaget blir sannsynligvis liggende et eller annet sted i Jernbanegata mellom Blinken og nåværende stasjon. Avstanden blir behagelig kort fra dagens fergeterminal – ca 80 m. Kort vei gir mindre forurensing og støy. Fergeleiet bør derfor ikke flyttes. Moss havn kan beholde 46 mål.

Det arbeides også med en KVU ( KonseptValgUtredning) om den fremtidige godstrafikk/havnestruktur i Oslofjordområdet. Dette arbeidet forventes avsluttet våren 2017. Moss kommune eier Moss Havn. Signaler bør sendes om at Moss Havn skal forbli en lokal og regional havn, og ikke utvikles til en ny nasjonal havn.

Konklusjon:

Venstre vil i bystyrets møte 20. juni fremme forslag om at områdereguleringen utsettes påvente av Reguleringsplan for RV 19, og KVU for godsbehandling/havnestrukturen i Oslofjordområdet.

Dersom bystyret avviser en utsettelse, bør Alternativ 1 velges. Dette forslaget er identisk med gjeldende reguleringsplan fra 1999, og tar høyde for en utfylling på ca 30 mål. Havna vil disponere et areal på ca 90 mål. Det er tilstrekkelig til fortsatt å være vår regionale havn. Det gir Moss havn forutsigbare rammer og sikkerhet for videre drift.

Å flytte havna syd- og vestover i Værla vil være en altfor høy pris å betale for det jeg vil kalle; en midlertidig flytting av fergeleiet. En fast Oslofjordforbindelse vil komme – snakker vi om 2045? Da vil dagens fergedrift forsvinne, og Prosjekt Sjøsiden kan gjøres ferdig. Værla vil bli forskånet for en stor utfylling.

Byutvikling handler også om å gjøre tiltakene i riktig rekkefølge.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken