Hvordan kunne det skje?

HAVNEDEBATT: Utvidelsen av Moss Havn er den desidert største stridssaken i lokalpolitikken for tiden. I dag skal bystyret si sitt.

HAVNEDEBATT: Utvidelsen av Moss Havn er den desidert største stridssaken i lokalpolitikken for tiden. I dag skal bystyret si sitt. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

En fremtidsskildring før dagens havnedebatt i bystyret.

DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.– Båten er diger!

Den lille gutten holdt et godt tak i bestefarens hånd mens han pekte på det store skipet som var i ferd med å dreie 180 grader før det skulle bakke inn til kaia. Etter at containerhavna ble flyttet ut på den gigantiske steinfyllingen, på størrelse med 15 fotballbaner, som strakk seg 200 meter ut fra Kleberget, sperret de nesten hele Værlebukta under snuoperasjonen. Bastøfergene hadde måttet sprenge seg en ny led nærmere Jeløy for ikke alltid å havne i konflikt med containerskipene og passerte bare snaut femti meter fra land på «øysia». Seilforeningens joller som lå i permanent opplag bort på Søly var selve beviset på at containerhavna gikk seirende ut av kampen om Værlebukta.

På Sjøbadet Park, med panoramautsikt til den nye containerhavna, hadde et av «til salgs»-skiltene, som hadde hengt der i en liten evighet, løsnet i et hjørne. Det blafret i vinden som for å tilrane seg oppmerksomhet og kunngjøre at prisene fortsatt var på vei nedover. På den nye jernbanestasjonen, på den andre siden av bukten, stoppet intecitytoget fra Oslo. Som vanlig var det bare pendlere som gikk av og på. Dagsturister fra hovedstaden trakk for gardinene for å unngå å måtte se på en diger fabrikk på den ene siden og et fergeleie og en containerhavn på den andre siden. De priste seg lykkelig over at toget bare stoppet 2 minutter, og skulle ikke av før Fredrikstad, der sjøsiden og byen hadde utviklet seg videre og sydet av liv, etter at reisetiden fra hovedstaden var halvert.

Borte på havna hadde man gitt opp å vedlikeholde jernbanesporet som var beregnet på godstransport. Rust og ugress har tatt helt over siden ingen av bedriftene i regionen var villig til å betale for den ekstra omlastningen, og heller ville ha containerne rett på lastebil. Noen hadde spurt om det gikk an å brekke opp skinnene, og selge dem som metallavfall, for å dekke noe av gigantunderskuddet etter den kostbare utfyllingen. Skrapverdien var imidlertid så liten at forslaget ble skrinlagt. Det hjalp ikke engang at en samtidig kunne bli kvitt de to badevaktplattformene som sto og rustet borte på «containerstranda». Etter at de nådeløse høst- og vinterstormene tok med seg det som var av sand, var det ingen som brydde seg om å fylle på ny, siden «containerstranda» uansett alltid hadde vært folketom, bortsett fra på åpningsdagen da ordføreren klippet snoren.

– Det var fint her i gamle dager, sa bestefaren, - før de lagde alt det nye landet, og stablet det fullt med containere.

– Fint? Hvordan da?

- Det var en vakker fjellknaus der borte. Kleberget. Da de la jernbanen i tunnel begynte folk å gå tur langs sjøen der.

– Hvordan kunne det skje at de ødela det da? spurte gutten

Hvordan det kunne skje? Den gamle mannen hadde ikke noe godt svar, for det var fortsatt ubegripelig. Han husket bare den voldsomme agitasjonen fra ledende politikere og næringslivsfolk om at en containerhavn måtte man ha, som om dette var en selvfølge for en hver by med respekt for seg selv. I ettertid var det også mange som trakk fram rollen til de som hadde flere hatter på hodet, ved at de både satt i havnestyret og var aktive i politikken.

Men den gamle mannen hadde en idé om hva det egentlig skyldtes. Den viktigste grunnen til at det kunne skje var passiviteten til innbyggerne i byen, at politikerne kjørte fram hele saken som en områderegulering som gikk under radaren på folk flest, og at de først i ettertid oppdaget hvilket massivt naturinngrep som hadde blitt vedtatt for å lage containerhavn. Og da var det for sent å protestere, og dessverre bare tid for å resignere, og gremmes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.