Om arbeidsdagen i Moss Havn

Klager: Ikke alle liker støy fra haven på ukurante tider og helligdager. foto: geir hansen

Klager: Ikke alle liker støy fra haven på ukurante tider og helligdager. foto: geir hansen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Debattinnlegg signert havnesjef Øystein H. Sundby (Moss Havn)

DEL

Debatt Lena og Erik Hammer forteller i Moss Avis om sin opplevelse 2. pinsedag hvor de våkner av aktivitet i Moss Havn. Vi beklager at vår virksomhet noen ganger er til sjenanse for naboer.

Jeg har stor respekt for at ikke alle synes støy fra containerhåndtering er som ”musikk”.

Vår virksomhet er av slik karakter at vi dessverre ikke alltid kan vente til neste arbeidsdag. I de fleste tilfellene tilpasser skipene seg til vanlig dagtid, men containerbåtene går i faste ruter med til dels lite slakk.

Det betyr at tapt tid må tas inn andre steder, og i de tilfellene kan det hende skipene ikke har tid til å vente til neste arbeidsdag. For en region som vår, men næringsliv avhengig av import, er det viktig å få varer inn tidlig i uka. Da må gjerne søndager og litt sene nattetimer tas i bruk. Noen få ganger også hele natta.

Dette er for øvrig ikke ulikt flyselskap, busser og mange andre viktige jobber samfunnet som ikke kan ta helgefri – for at du og jeg skal få vår hverdag til å virke slik vi helst vil at den skal virke.

I Moss havn har vi hensyn til naboer på dagsorden. Både vi og rederier ønsker helst å gjøre arbeider på dagtid. Dette er også økonomisk insentivert. Det er rett og slett billigere å håndtere skip på dagtid enn kveld/natt.

I en bransje med lave marginer betyr det at arbeid på kveld og natt kun gjøres dersom det ansees som ytterst nødvendig.

I sin kontakt med kommunen blir Lena og Erik Hammer bedt om å kontakte oss direkte med beskjed om at ”det kan hjelpe”. Det virker som om Hammer har lite tro på det. I alle våre planer tenker vi på miljø, og støy inngår i dette. Vi vil fremover finne teknologi og løsninger som er mer støysvake enn dagens. Det er på lengre sikt.

På kort sikt vil vi gjøre de endringer vi kan for å bedre forholdet for naboer. Det er alltid rom for forbedring og da hjelper det alltid å få innspill på hvordan problemene oppleves. Det vil i hvert fall hjelpe oss på vei om vi får innspill - og da vil det forhåpentligvis også føles at det hjelper for naboene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken