Det er en bløff at det er en fordel for næringslivet med en containerhavn i Moss

PÅ TIDE Å FOKUSERE: Det som burde være fokuset for ansvarlige politikere i Moss og Rygge nå, er å utrede konsekvensene av en byutvikling på havneområdet for å kartlegge hvor mange arbeidsplasser, næringsinntekter og synergieffekter en byutvikling kan tilføre Moss, både menneskelig og økonomisk, sammenliknet med en containerhavn, skriver Bilek i dette lesebrevet.

PÅ TIDE Å FOKUSERE: Det som burde være fokuset for ansvarlige politikere i Moss og Rygge nå, er å utrede konsekvensene av en byutvikling på havneområdet for å kartlegge hvor mange arbeidsplasser, næringsinntekter og synergieffekter en byutvikling kan tilføre Moss, både menneskelig og økonomisk, sammenliknet med en containerhavn, skriver Bilek i dette lesebrevet. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lesebrev skrevet av John Bilek

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Tage Pettersen skrev i Moss avis 13.6: “Og en god havn er den viktigste faktoren for at nye bedrifter ser på Mosseregionen som et godt sted å etablere seg.” Og Greta Kant sier til NRK P1. 14.6: “Bystyret I Moss har gjennom flere perioder bestemt at Moss skal ha en havn og den skal betjene næringslivet.”

Begge deler skal liksom være med å forsvare at Moss havn skal bruke opp mot 1 milliard kroner på ny containerhavn. Det tar faktisk 250 år å tilbakebetale investeringen basert på at havnen normalt bare tjener 4 millioner kroner i året. Havnen gir minimal avkastning, kun kr 274,- pr kvm pr år, mens gjennomsnittslønnen på 12 ansatte er kr 924.000,-. Og havnen betaler ikke skatt. Galskap?

Det er bløff at det er en fordel for næringslivet med en containerhavn i Moss. Det er ikke langt til Borg Havn, kun 35 km, og det koster ikke noe mer å hente/levere en container i Borg enn i Moss. Faktisk er det billigere basert på tilbud jeg har innhentet, hhv kr 1.700,- fra Borg og 1.880,- fra Moss, begge levert en adresse i Moss.

Selv ikke Sitma-rapporten sier at det en fordel for Moss med containerhavn. Men at det er en fordel med øvrig havn og kaianlegg i byen er det ikke tvil om, og heller ingen som er i mot. Det mange er i mot, er en containerhavn som verken byen eller næringslivet trenger.

Containerhavnen gir næringslivet minimale fordeler, men medfører store ulemper for byen på veldig mange områder. Borg Havn har ledig kapasitet som er tre ganger som i Moss. Det er svært samfunnsnyttig å utnytte den ledige kapasiteten i Borg.

Det er ca 90 km mellom Oslo Havn og Borg Havn, samme avstand som mellom Larvik Havn og Drammen Havn. Det er finnes ikke containerhavn mellom de to byene. Ingen påstår at det er for stor leveringsavstand for containere på den siden av fjorden. Oslo Havn og Borg Havn tilfredsstiller mer enn godt nok samme samfunnsnytte på Østfoldsiden.

I Sitma-rapporten ”Samfunnsnytten av Moss Havn” står det:

"På nåværende tidspunkt er det vanskelig å ta stilling til hvilken samfunnsnytte som Moss Havn kan bidra med i årene som kommer.»

”Med nåværende planer vil havneområdet være omgitt av et bymiljø som ikke passer godt sammen med næringsvirksomhet. Bedriftene kvier seg for å investere i et slikt område.”

”Havnearealet er mye mer verdt kortsiktig til bolig- og kontorformål enn til næringsformål.»

Rapporten konkluderer med at eksistensen av Moss havn neppe påvirker driftsforutsetningene til det lokale næringslivet og at det lokale næringslivet i stedet kan anvende private kaier i Moss eller benytte Borg.

Det som burde være fokuset for ansvarlige politikere i Moss og Rygge nå, er å utrede konsekvensene av en byutvikling på havneområdet for å kartlegge hvor mange arbeidsplasser, næringsinntekter og synergieffekter en byutvikling kan tilføre Moss, både menneskelig og økonomisk, sammenliknet med en containerhavn!

En slik rapport må legges frem før politikerne kan tillate seg å gå videre med havnesaken. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken