Avstand til nærmeste containerhavn og stordriftsfordeler

Moss Havn

Moss Havn Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Alle containerne må lastes og fraktes på lastebil mellom havna og bedriftens lokaler enten bedriften holder til i Moss eller på Vestby.

En eventuell fordel for det lokale næringslivet med behov for containertransport ligger i såfall i en noe rimeligere transport av containerne pga noe kortere kjørelengde for trailerne til/fra Moss Havn enn til de to andre havnene. Vi antar for eksemplets skyld at øvrige havnekostnader er like og uavhengig av om man benytter Oslo, Moss eller Borg.

Solgårdskog Moss – Moss Havn 5 km, 7 minutter

Solgårdskog Moss – Borg Havn 40 km , 37 minutter

Traileren må kjøre 35 km lenger og bruker 30 minutter lenger tid til Borg. Er det denne eventuelle merkostnaden for kjøring av traileren som er avgjørende for dagens og fremtidens containeravhengige næringsliv i Moss?

For det containeravhengige næringslivet i Vestby gjelder følgende:

Vestby Næringspark – Moss Havn 26 km, 19 minutter

Vestby Næringspark – Oslo Havn 36 km, 29 minutter

Her ser vi at trailerne med containere kun har 10 km lengre kjørevei til Oslo Havn enn til Moss havn og bruker kun 10 minutter mer i tid.

Men, det er ikke gitt at det i praksis blir noe rimeligere trailertransport for det lokale næringslivet å frakte containerne mellom Moss havn og egne lokaler i Moss enn til de to andre havnene, selv om det er kortere avstand, fordi markedet bestemmer prisene.

Jeg har mottatt billigere pris på frakt av containere mellom Borg Havn og Moss enn mellom Moss og Moss Havn. En eventuell gratis lagring av containere som Moss Havn har tilbudt kan ikke hensyntas da det er enkelt for de andre havnene å tilby det samme i fremtiden.

Et viktig moment er stordriftsfordelen hos Borg Havn og Oslo Havn. Stordriftsfordelen gjelder også for norske containerhavner. Min påstand er at både Borg og Oslo har alle forutsetninger til å tilby billigere containerhandling, som mer enn oppveier en eventuell merkostnad fordi trailerne må kjøre noen kilometer lenger.

La oss allikevel anta at merkostnaden for å kjøre en container mellom Moss og Borg i verste fall utgjør kr 300,-. Så skal man fordele merkostnaden kr 300,- på verdien av alt innholdet i hele containeren. Hva betyr kr 300,- pr container i denne sammenhengen for næringslivet? ABSOLUTT INGENTING!

Hvor mange containerhavner har Oslo? 1

Hvor mange containerhavner har Akershus? Ingen

Hvor mange containerhavner har Buskerud? 1

Hvor mange containerhavner har Vestfold? 1

Hvor mange containerhavner har Telemark? Ingen

Hvor mange containerhavner har Aust-Agder? 1

Hvorfor i all verden har Østfold behov for 2?

La oss hoppe over fjorden til Vestfold. Dersom containerhavn er så viktig å ha i egen kommune og gir næringslivet så store fordeler, hvorfor har ikke byer som f.eks Tønsberg og Sandefjord også egne containerhavner? Hva er det disse byene ikke ser, som Moss mener de ser? Eller er de litt smartere kanskje?

Det er ingen grunn til å hevde at containerhavn i Moss er noen fordel for verken det lokale eller regionale næringslivet verken nå eller i fremtiden. Heller tvert i mot.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken