Svaret er 20 000 trailere, Svenson

Høyrepolitiker i Moss, Jorn Roald Wille.

Høyrepolitiker i Moss, Jorn Roald Wille.

Av
DEL

DEBATTArild Svenson i Ny Kurs, svarer meg i Moss Avis den 11.4. Mesteparten av innlegget er sakset fra SITMA rapport fra Moss Havn. SITMA er et velrenommert konsulentselskap som har utredet konsekvenser av nedleggelse av havna.

I rapportens konklusjon heter det «den nasjonale transportmodellen for gods indikerer at så mye som 60 prosent av nåværede trafikk over havna ville blitt overført til veitransport».

60 prosent av det som kommer inn over havna i dag, vil altså bli fraktet med lastebil fra Gøteborg, hvis havna blir nedlagt. Det tilsvarer 20.000 trailere, i tillegg kommer de containerne som, eventuelt, skal fraktes inn til Borg havn.

Uten havn i Moss vil Mosseregionen få 480.000 kilometer per år i ekstra kilometer med semitrailer. Er E6 i stand til å ta en slik kapasitetsøkning, eller vil dette medføre at motorveien fra Sverige må utvides ytterligere? Hvis Borg havn skal overta containerne må det mudres. Mudring i dette område, som i årtier har hatt sterkt forurensende tungindustri, anses som å være svært miljøfiendtlig. Hva slags miljøpolitikk tenker Ny Kurs at de skal styre etter?

I mine innlegg har jeg vist til at Moss Industri- og næringsutvikling ønsker havn i Moss. Det er en organisasjon som representerer nesten hele det lokale næringslivet.

Svenson viser med sine resonnementer og argumenter at han ikke har kontakter med næringslivet i Moss, han er heller ikke interessert i å lytte til deres ønsker.

For Moss Høyre er det viktig å synliggjøre konsekvensene hvis noen vil legge ned havna. Jeg har gjennom en rekke innlegg argumentert for vårt syn, men jeg gjentar gjerne at Moss Høyre vil ikke sette flere hundre arbeidsplasser i spill, vi vil heller ikke være med på den negative miljøkonsekvensen en flytting av havna får. Havna vil også være viktig for å få nye næringslivsaktører etablert i Moss.

LES OGSÅ:

– Nei til raseringer av Kanalparken

– Her er flere fakta, Wille

Morgendagens næringsutvikling bygges ikke på fortidas løsninger!

– Ny Kurs er et næringsfiendtlig parti

Statens Vegvesen og hjelpetiltak for mossetrafikken

En liten kommentar om trafikk 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags