- Det er ingen skam å snu!

SKAL RIVES: Når jernbanetunnelen skal bygges, skal kommunens hus i Nyquistbyen rives.

SKAL RIVES: Når jernbanetunnelen skal bygges, skal kommunens hus i Nyquistbyen rives. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Leserinnlegg om byutviklingen i Moss, skrevet av Sigrunn Jådem i Son

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg leser i lørdagens Avis om Lena og Erik Hammer som har valgt å flytte til Moss og som kommer med betraktninger sett med "innflytterøyne". Da tenker jeg at det kanskje kan være på sin plass å komme med noen betraktninger fra den andre siden av fylkesgrensa.

Jeg har bodd i Son i snart 40 år og har blitt glad i Moss som "min by", men har lenge bekymret meg for utviklingen i byen. Jeg er født i Oslo, og de første 28 årene av mitt liv tilbrakte jeg der og kunne følge med i den byutviklingen som skjedde i Oslo. Ett eksempel som for meg er nærliggende å nevne er rivingen av Enerhaugen. Der bodde min oldemor, så jeg hadde et ganske nært forhold til, og gode minner derfra, med de gamle trehusene med svalganger, vannposter og trange gater. Så ble hele Enerhaugen revet. Det som er igjen finner man på Norsk Folkemuseum på Bygdøy.

Nå vil politikerne i Moss rive Nyqvistbyen for å bygge ny jernbanetrase og ny stasjon i Moss. Kanskje det er på tide med et blikk utenfra, fra en som er glad i byen og som har opplevd "byfornyelser" før. En by har bruk for både nye og gamle bygninger for å fremstå som en by med en historie. 

Nå er det på tide at noen mossepolitikere "tar til vettet" og ser på tvers av partigrenser og tidligere vedtak.

Nå vil de rive Nyqvistbyen og grave opp hele området rundt Kransen for å bygge jernbanen i kulvert under. Dette vil koste både økonomisk og praktisk for Moss. Og det vil bli enda mer kø og trafikkaos, ikke bare pga ferga, men fordi hele byen blir et anleggsområde.

Jeg har vært mye ute på reise, og ett av stedene jeg har vært, er Monaco. Der har de lagt jernbanestasjonen inn i fjellet med utgang rett inn i byen. Praktisk for oss som kommer med toget og praktisk for de som driver butikker og kafeer. Som en parallell til Monaco, tenker jeg meg Moss med en jernbanestasjon under Bjerget med utgang ved Basartaket (vet at forslaget er fremmet, men nedstemt). Dette vil kunne spare Nyqvistbyen og den kunne restaureres og kanskje fremstå som en fargeklatt blant betongklosser og containere med små hus i forskjellige farger og små, blomstrende bakhager.

Dette var en betraktning fra en på utsiden.

Det er ingen skam å snu!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags