Her har vi interessante utfordringer. Ikke bare det «at begge sider av fjorden må like hverandre bedre», -- men også at vi jo må dele denne flotte Oslofjord «vika» mellom oss -- som vi nå bør knytte bedre sammen. Hvilke muligheter og utfordringer kan dette gi?

Jeg velger her å fokusere på hvordan vi best kan binde «Østsida» og «Vestsiden» sammen.  Særlig da med tanke på E6 fra Moss og syd til svenskegrensen og E18 fra Horten og syd til Kristiansand, og videre nordover E39.

Prof.emeritus Vidar Thue-Hansen går i sin artikkel i Moss Avis den 14.september inn for «Bruforbindelse». I så måte har vi allerede fått Statens Vegvesens KUV på bordet med anbefalt  Bruforbindelse fra E 6  til Kambo videre over MosseSundet til og over Jeløy og endelig med Bruforbindelse videre til Horten. Kostnaden anslått til NOK 40 milliarder – miljø-situasjonen er nærmest uholdbar – og ellers vel intet sagt om Bastø-ferge situasjonen fremover.

Neste alternativ er jordtunnelen under Oslofjorden som vel ikke har slått nevneverdig an.

Og, som vi vet, var det også nevnt et tredje alternativ. Nemlig Rørbrua, om KUV-gruppen, av ukjent årsak, ikke rangerte der.

Så – hva er nå denne Rørbrua?

I korthet en undervannsflytende motorvei, alternativt en tilsvarende undervanns flytende dobbeltsporet togskinnegang – i begge tilfeller fra Østfold til Vestfold.

Skulle vi tenke i den retningen kan fergeforbindelsen innstilles og 4 milliarder er trolig spart ved ikke å måtte bygge den planlagte Moss-Værla /  E6 – biltunnelen. Altså ,en betydelig miljøgevinst med resultat en sammenslutning  av E6 på Østfoldsida og E18 på Vestfoldsiden. Og enda bedre; syd for Moss og Rygge.

Tidsmessig gir Rørbrua enorme besparelser for brukerne. Kryssingen av Viken vil ta ca 25 minutter, uansett i hvilken retning. Dette i motsetning til dagens fergekryssing med betydelig ventetid til og fra og på kai.

Tid er kost for de fleste av oss – for enkelte også liv. Tenk deg 25 minutter fra Vestfold til Kalnes Sykhuset i Østfold. Det vil spare liv.

Og: glem ikke toget!  Østfoldbanen og Vestfoldbanen knyttes på samme måte sammen med dobbelt skinnegang i Rørbrua som i dette tilfelle begrenser sporhellingen sin til dagens max-krav om 4 grader helling.

Fra mitt ståsted har vi i verdensmålestokk topp teknologiske rådgiver med på laget. Vi ser selvfølgelig ikke bare  Rørbrua som den beste  «Viken»  sammenknyttingsløsningen. Vi kan ikke overse Riksvei 39 fra Kristiansand til Trondheim (og videre nordover) med et betydelig antall fjordkryssinger hvorav  6 – 8 stykker lett vil kunne finne Rørbrua som den best egnete løsningen.

Nok for denne gang. Ikke glem Rørbrua, eller som vi kaller den utenfor Norge: «Tubebridge».