100 000 pendlere får ikke som fortjent

Tar toget: – NAF foreslår å innføre en pendlergaranti, som gir de reisende automatisk refusjon på periodebilletten dersom togselskapene ikke når målene for punktlighet, skriver kommunikasjonsrådgiver Inngunn Handaland.

Tar toget: – NAF foreslår å innføre en pendlergaranti, som gir de reisende automatisk refusjon på periodebilletten dersom togselskapene ikke når målene for punktlighet, skriver kommunikasjonsrådgiver Inngunn Handaland. Foto:

Av
DEL

KommentarNSB har lagt frem sin årsrapport. Alt står bra til, ifølge dem selv. Passasjervekst, fornøyde kunder og god bærekraft. Konsernet skryter til og med av sin egen markedsføringskampanje hvor de «hyller pendlerne».

Fattig trøst for de mer enn 100 000 reisende inn byene som hver dag bekymrer seg for om toget kommer i tide.

For NSB sliter med punktligheten. De vedgår forsiktig i årsrapporten at de sliter med å få togene frem i tide: «Kvaliteten på togtilbudet, spesielt på Østfoldbanen, var ikke god nok gjennom 2018”, heter det.

Litt mer detaljer, hentet fra fjorårets punktlighetstall for de enkelte togstrekningene:

Strekningen Oslo-Moss hadde en punktlighet på 58,6 prosent i ettermiddagsrushet i 2018. Nesten en tredel av togene var forsinket i ettermiddagsrushet. Over 12 prosent av avgangene ble kansellert.

Og det stopper ikke med Østfoldbanen: Mellom Oslo og Drammen var 67 prosent av togene punktlige i ettermiddagsrushet i 2018. Hele 18 prosent av togene ble kansellert og 15 prosent av togene var forsinket i morgenrushet. Mellom Oslo og Lillestrøm var mer enn 15 prosent av togene forsinket i ettermiddagsrushet i 2018. Punktligheten i ettermiddagsrushet Oslo-Lillestrøm endte på 79,6 prosent i 2018.

Tross knallrøde punktlighetstall, øker pendlertrafikken med tog. Politikerne setter mål om at biltrafikken inn til byene ikke skal øke, og det merkes. I en tid med både økende bompenger og økende bevissthet rundt miljø, er det mange som velger vekk bilen.

Tog kunne vært et attraktivt alternativ, men i tillegg til forsinkelser og innstillinger må de reisende ta til takke med overfylte tog. Kapasiteten på togene var sterkt redusert i perioder i fjor, NSB har bekreftet at mange avganger ble kjørt med redusert antall vogner. Det er ingen som føler seg som en verdsatt passasjer av det.

For reisende kan det fremstå som et valg mellom pest eller kolera: Bompenger og kø, eller forsinkelser og trengsel.

Det er klart, NSB er ikke alene skyld i forsinkelsene. En stor andel kanselleringer, stopp og signalfeil skyldes dårlig infrastruktur og manglende vedlikehold over flere år.

For medlemsorganisasjonen NAF, som representerer reisende med både tog og bil fremstår det som utrolig at man ikke følger opp målene med krav til resultater.

For NSB og Bane NOR som sliter med alt fra å gi grønt lys til å drifte togene gjennom en normal vintersesong, må det være direkte pinlig.

Politikerne som sitter og styrer dette må snart innse at situasjonen er uholdbar.

To ting må skje: Punktligheten må opp og pendlerne må få automatisk refusjon av billettprisen dersom togene ikke går som de skal. Selskapene som drifter skinnegang og tog må få tøffere krav på seg.

NAF foreslår å innføre en pendlergaranti, som gir de reisende automatisk refusjon på periodebilletten dersom togselskapene ikke når målene for punktlighet. Danmark har innført en slik pendlergaranti, og det virker. Sammen med skjerpede krav til punktlighet mener vi dette kan bidra til at aktørene i jernbanesektoren samler seg om en felles oppgave: Å få de reisende frem i tide, i tog som svarer til det tilbudet de betaler for.

Da blir ikke pendlerne bare gjenstand for festtaler.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags