Formannskapet i Rygge tar ballen

Mulighet for Rv19 fra Årvoll og Mosseporten under 1-løpstunnelen til Norsk Bane og videre til Kanalen og Jeløy

Mulighet for Rv19 fra Årvoll og Mosseporten under 1-løpstunnelen til Norsk Bane og videre til Kanalen og Jeløy

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL
Rygge formannskap må berømmes for at de har tatt ansvar for å stille de riktige spørsmålene om RV19 til Statens vegvesen. Svaret bør foreligge før Bystyremøte i Moss den 11. desember.

LeserbrevI Moss virker det som om mange fortsatt klamrer seg til en illusjon om at endret Rv19 trase fra Kleberget til Årvoll er en kvikk fiks på problemet som dobbeltsporet har skapt for den godkjente Rv19. BBMs oppsummering av dette i Moss avis finnes på: Åpent-brev-til-byens-naringsliv-om-pagaende-samferdselsfiasko-i-moss

Konklusjonen er at Statens vegvesen fraråder iverksetting av sitt eget referanseprosjekt fordi det kan medføre riving av ytterligere 30 bygninger i Moss sentrum og 256 % økning i bompenger. Deres konklusjon er at Rv19 blir vesentlig mindre gunstig enn forutsatt og kan bli nedprioritert av den grunn. Vedtatte dobbeltspor vil også hindre en god løsning fra Kleberget til Årvoll. Alle løsninger må samordnes med vedtatt dobbeltspor uansett. Norsk Banes dobbeltsporalternativ er tilpasset den godkjente rv19 fra Mosseporten til Kanalen.

Hvis Statens vegvesens svar til Rygge formannskap bekrefter våre påstander må bystyret i Moss/kommunestyret i Rygge kreve at Statsråden sørger for samordning av dobbeltsporet og riksvegen, uansett hvilken RV19 løsning de ønsker framover.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags