Hvorfor kommer den store motstanden først nå, og er det egentlig for seint?

Eirik Tveiten, stortingskandidat for Rødt Østfold

Eirik Tveiten, stortingskandidat for Rødt Østfold Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Toget har ikke gått, mener Eierik Tveiten (Rødt) i dette debattinnlegget om byutvikling i Moss.

DEL

ByutviklingAt den brede motstanden mot Bane Nors planer først kommer nå, skyldes nok at debatten i mange år har inkluderte fjerning av dagens Riksvei 19/fergetrafikken gjennom byen og vært svært teknisk: ”Er du for eller mot 2B, eller foretrekker du 1A? Hva mener du om KVU-en? Hva synes du om kommunens reguleringsplan?” osv. osv. Det har vært vanskelig for "folk flest" å forstå konsekvensene, samt at det hele tiden har blitt oppfattet som et absolutt premiss at fjerning av Riksvei 19 var en del av løsningen.

Først nå blir det gradvis klart for den vanlige mossing at Bane Nor sine planer medfører rivning av over 200 hjem for å grave en gedigen kulvert gjennom byen, at det må utføres miljøkriminalitet i Værla for å kompensere for tapt areal til havna og at det må foretas svært risikabel graving i kvikkleire med fare for utglidning.

I tillegg er det etterhvert kommet fram at Bane Nors traseløsning for jernbanen blokkerer for en samtidig og fornuftig løsning for Riksvei 19. Dét er nok en svært viktig grunn for at det først nå gradvis begynner å gå opp for stadig flere at Bane Nors forslag til trase er en ødeleggende løsning for hele byen.

Spikeren i kista

Spikeren i kista for Bane Nors prosjekt, som også burde berøre bystyrets flertall, kom da samferdselsministeren i forrige uke varslet at hele arbeidet med Riksvei 19 er skjøvet ut på ubestemt tid fordi samferdselsministeren budsjett er overskredet. Blant annet fordi Bane Nors løsning (bare for jernbanen i Moss) blir omtrent dobbel så dyr, ca. 5 milliarder mer, enn en antar et en jernbane i tunnel under HELE byen med stasjon under Basartaket/Myra, vil koste. Det er denne veien som er byens store trafikkutfordring og som for eksempel i 2011 førte til at jeg sammen med APs Erik Roth Nilsen og mange andre, demonstrerte og midlertidig stoppet biltrafikken fra/til ferga.

Det kan derfor ikke være for seint. Samferdselsminister Solvik-Olsen kan på samme måte som han har gjort på Hamar, avvise Bane Nors planer og bestille en alternativ utredning. Et alternativ som er vesentlig billigere, sikrere og som inkluderer en ny trase for fergetrafikken, og som ikke raserer barndomshjemmene til svært mange folk i Moss. 

Og dersom nåværende statsråd ikke vil vise sunt bondevett eller har politisk mot, kan vi altså ikke gi oss, men fortsette å stå på. Tør ikke denne må vi sette vår lit til den nye samferdselsministeren. Jeg har lovt at mitt første innlegg på Stortinget (dersom jeg kommer inn) vil være å konfrontere den nye samferdselsministeren med den sløsingen med skattebetalernes penger og mangel på handlekraft som preget hans forgjenger.

Krever alternativ utredning

Jeg vil kreve av den nye statsråden at det blir foretatt en alternativ utredning som også inkluderer fergetrafikken gjennom byen.  

I mellomtiden oppfordrer jeg alle til å bidra og gi penger til en alternativ utredning.

Toget har ikke gått.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags