Hurra! Grasrota rører på seg!

Av
DEL

DEBATTEndelig opplever vi et opprør i Kongeriket Norge. Endelig har et folkelig initiativ bidratt til at de politiske partiene har fått seg et sjokk. Rikspolitikerne har i lang tid vært høye og lyse og kjørt på med en filosofi om at inntekter fra bomstasjoner kan løse alle problemer. Det er bare å sette i gang med flere bompengeveier og såkalte bypakker der det er bileierne som skal betale. Gradvis har det også blitt kjent at de milliarder av kroner som alle blinkene lys rundt om på landets veier sørger for å skaffe kommuner, fylkeskommuner og staten ikke bare skal brukes til forbedring av veier men også mye annet. Det er blant annet blitt kjent at en liten del av alle de bommer som nå skal settes i kraft i Oslo skal skaffe penger til bedre veier. Fra 1. juni i år vil det være 83 bompengestasjoner som skal blinke inn milliarder av kroner døgnet rundt. Når alle planlagte bompengestasjoner er åpnet i Bergen vil Norge ha 256 bomveier. Og flere er under planlegging. Det er beregnet at vi i år vil betale ca kr. 13 milliarder i bompenger. Det utgjør ca kr. 5 200 pr. bilist.

Men så sa det STOPP. «Viruset» begynte sin ferd i Bergen og har nå spredt seg til alle kroker av landet. Politikernes filosofi om at «greier du denne så greier du også denne» har fått seg en torpedo midtskips. Plutselig har politikerne fått opp øynene, og spesielt rikspolitikerne har våknet fra tornerosesøvnen. Reaksjonen er variert. Selv statsminister Erna Solberg har nå forstått at noe er i ferd med å skje i velgermassene. Siden det er valg til høsten, heldigvis for rikspolitikerne bare et lokalvalg, må noe gjøres. Rundt om i landet har det poppet opp med protestgrupper etter at «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» (FNB) i Bergen har fått en eksplosjonsaktig oppslutning som skremmer vannet av de fleste såkalte etablerte partiene. Hurtig sammenkalte krisemøter rundt om i landet har bidratt til at blant annet Rødt og Frp er enige. «Utbygging av veier skal ikke finansieres av bompenger» står det å lese på Rødts nettsider.

Fra Frp heter det at de vil «arbeide for å fjerne eksisterende bompengeprosjekter. Offentlige veier bør ikke bompengefinansieres med mindre et flertall i de berørte kommuner har akseptert dette i en folkeavstemming.» Ap er også på glid bort fra etablert politikk og partiprogram. Det antydes at bompengebetaling bør erstattes med veiprising. De mener at det vil bli et mer rettferdig system at hver billist skal betale for den lengden man kjøre bilen på veiene. Ap mener også at GPS-teknologien kan sørg for at vi får rettferdig betaling for å bruke bil. Det uttales at Arbeiderpartiet er for et mer rettferdig system som vil fordele kostnadene mellom alle bilister, ikke bare de som tilfeldigvis passerer en bom. I tillegg vil partiet at de som kjører elbil også skal være med på betalingen.

Hva sier regjeringen om den nye situasjonen? Hun som sitter på pengesekken, leder for Frp og finansminister Siv Jensen uttaler at regjeringen vil bruke kr. 200 millioner på å rive bomstasjoner i år. Frp, som er det eneste av partiene som hele tiden har vært mot bompenger og bomstasjoner. Selvsagt har partiet nå «fått vann på mølla» og er livredd for at flere vil forlate partiet på grunn av partiets glideflukt fra partiprogrammet etter at partiet dannet regjering med Høyre. De øvrige regjeringspartier, Krf, Venstre og Høyre holder en lav profil og håper at opprøret går over. Kanskje driver de med interne evaluering av hva som har gått galt. Kanskje har de glemt at bilen har kommet for å bli og at vi i vårt land er avhengig av å ha bil. Alle bor ikke på Grünerløkka og kan bruke trikk eller buss.

Når vi nå hører fra rikspolitikerne at prosjekter må utsettes eller legges på is dersom det ikke kommer penger fra bompasseringer, er mye av troverdigheten borte. Regjeringen disponerer nok av penger. Den disponer så mye at den ønsker å redusere skatten for de rikeste samtidig som den ikke råd til å stoppe pensjonistene nedgang i kjøpekraften. Den norske stat har penger til det den ønsker å bruke penger på. Oljepengene fosser inn til finansministeren. I første kvartal 2019 hadde Statens pensjonsfond et utbytte på 738 milliarder kroner. I hele 2017 hadde fondet en avkastning totalt på 1 028 milliarder kroner. Dette er langt mer enn hva som var forventet. Hvorfor ikke bruke noe av disse pengene til å erstatte bompengeinntektene? De ca 13 milliarder kroner som det er beregnet at billistene skal betale i bompenger i 2019 er relativt lite i forhold til oljeinntektene.

Min mening er at regjeringen bør gjennomgå sin samferdselspolitikk. I den er det mye som skurrer. Den nåværende regjering har ikke ansvaret for alle mangler i vår infrastruktur. Men noe ansvar må Erna Solbergs regjering ta. I den forbindelsen er jeg enig i det NHO-toppen Stein Lier- Hansen sa til NRK i mai i år: «Det er for lite trøkk, for mange 17. mai-taler, og logistikken stopper med for dårlig samfunnsplanlegging». Veier har forfalt i mange år og jernbanen er ikke bygget ut som det har vært lovet. I norsk politikk er det mye prat og planer, mindre gjennomføringskraft. Når vi ser hvor lang tid det har tatt å få ferdig en framkommelig og helhetlig Europavei (E18) fra svenskegrensen til Vinterbro bør vi bli bekymret over hva som foregår fra et prosjekt begynner til det står ferdig. Dersom det ikke gjøres endringer i den politiske holdningen til at innbyggerne i Norge forventer gode veier og et avgiftsnivå som alle kan leve med, kan det komme flere protester i årene som kommer. Det vil ikke bli bra for regjeringen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags