Sykkelbyen?- Bare tull!

Liker det ikke: Artikkelforfatter er kritisk til Moss' sykkelsatsing.

Liker det ikke: Artikkelforfatter er kritisk til Moss' sykkelsatsing.

Av
DEL

MeningerTirsdag kl 1440 gikk vi på fortauet i gaten «Glassverket» på vei til toget. Da kom det en voksen mann syklende på fortauet – det for han, venstre fortau– og hadde vi ikke flyttet oss, ville vi bli kjørt ned. Det var ingen biler i denne gaten på dette tidspunktet!!

En liten hendelse som initierer denne kommentaren etter at vi brukte det flotte toget til Oslo. Moss har jo en fantastisk beliggenhet.

«All transportøkning skal tas med sykkel» mener vi å huske var tanken fra flere av dem som nå styrer Moss. Dette er bare tull.

I sommer har vi besøkt flere byer der sykkel er et nyttet transportmiddel. København, Göteborg, Jönköping, Kolding, Lübeck, samt ytterligere fire mindre byer i Nordtyskland, gamle, små byer med fantastiske sentrum med gammel bebyggelse. Flott tilpasset syklende – og gående

Felles for de besøkte steder er en topografi som ikke ligner Moss` Vi tenker at her er/har bruk av sykkel som transportmiddel vært tuftet på behov for slik transport – før bilen ble allemannseie – og frem til i dag. Og så har myndighetene og lagt til rette for bruk av både gang og sykkel.

I Moss tror noen politikere at man kan vedta bruk av sykkel. Felles er at de ikke har noen tro på markedsmekanismen – behov og tilfredsstillelse av behov. Det går bare ikke.

Vi er ikke motstandere av at man bygger sykkel- og gangveier. Men å tro at noen røde felt i ellers trange gater gjør Moss til sykkelby, er tull. Stadig ser vi syklende på vei ned Fjordveien på venstre side ved siden av de røde sykkelfeltet for de på vei oppover!

Vi tror på en vel utbygd kollektivtransport i ytterste konsekvens. Store busser og små busser – kanskje en gang selvkjørende – som får info om ditt reisebehov via mobil og som tilfredsstiller behovet, henter deg svært nært til der du er og frakter deg dit du skal i tide. Om det skjer med matebusser og større busser i en eller annen form, om du må bytte buss et par ganger – uten å vente mer enn to min – er dette løsningen. La noen gründere fikse dette. Prisen er et årskort på 2500 kroner og transporttilbudet er 24/7 – hele året. Da kan man ta en tur til sentrum en kveld, ta en øl uten å tenke på at det er glatt ute, regner eller er langt hjem.

Tror noen at transporten med privatbil ville blitt mindre? Er du på vei hjem med mye varer, kjører bussen deg nesten til døra. Tror noen et slikt scenario ville gjøre sentrum mer levende? Er det behov for et slik transporttilbud?

Frem til da må alle som sykler lære seg trafikkregler, og opptre slik de gjør i ovennevnte byer. Sykler ikke i gågater, men leier syklene på alle steder der gående og syklende krysser hverandre – slik regelen jo er her også. De har alltid lys på syklene – dag og natt. De gir tegn når de svinger – og faktisk når de skal stoppe!!! Tror noen at mossinger på sykkel kommer til å følge slike regler – de gir ikke tegn når de kjører bil en gang – selv om dette har blitt bedre de siste årene. Nei lag en plan for kollektivtilbud – gjerne det fineste i Norge. DET ville gjort større inntrykk enn Norges beste sentrum, selv om det også er en flott karakter å få – og å ha.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags