Abelsgate-debatten: Lytt til folket

Nye tider: Fremtiden krever nye trafikkløsninger.

Nye tider: Fremtiden krever nye trafikkløsninger. Foto:

Av
DEL

DEBATTDebatten raser igjen om sykkelstier etter at planforslaget til ny sykkelplan for Rygge og Moss foreslår å gjeninnføre prøveprosjektet med enveiskjøring i Abels gate. Planforslaget peker på at både antallet syklende og gående gikk opp i prøveperioden, noe som må ses på som en suksess ettersom hensikten jo er å øke antallet myke trafikanter i byen - for dermed å gjøre det lettere å ferdes også for de som må bruke bilen.

Hvis flere har mulighet til å sykle eller gå så vil de som fortsatt må bruke bilen måtte bruke mindre tid i kø. Problemet er imidlertid at prøveordningen med enveiskjøring i Abels gate under prøveperioden førte til langt større trafikk andre steder, spesielt i Solveien. I den grad man bare flyttet problemer fra en vei til en annen var dermed ikke tiltaket særlig vellykket likevel.

Dette kunne man ha visst på forhånd, dersom flertallet hadde fulgt Rødts forslag om større innbyggerinvolvering i spørsmålet om nye sykkelstier fra starten av. Vi foreslo å arrangere et møte på Krapfoss skole for å motta innspill og erfaringer fra innbyggere som bekymret seg for følgene av enveiskjøring i Abels gate.

I løpet av et sånt møte ville vi mest sannsynlig ha blitt advart om følgene i Solveien, og kunne ha tatt konsekvensene av det ved å vente med å innføre enveiskjøring i Abels gate fram til avbøtende tiltak i Solveien var gjennomført. Men vårt forslag ble nedstemt: bystyret kjørte på og innbyggerne følte seg overkjørt. Resultatet ble en delvis mislykket prøveperiode og ikke minst den uforsonlige motstanden vi ser i dag.

Rødt mener ikke at det nødvendigvis er de (bilistene) som skriker høyest som skal få bestemme hvordan trafikkavviklingen i Moss blir, men vi mener at det lønner seg å høre på innbyggerne. Nå som vi kjenner godt til problemene i Solveien er det et minstekrav at det gjennomføres tiltak der, for eksempel byggingen av et fortau på en side av veien og omregulering til enveiskjøring i motsatt retning av det som er tilfellet i Abels gate, før sistnevnte blir enveiskjørt. Alle kan se at dagens trafikksituasjon i Moss er uholdbar og at store endringer må gjennomføres. I den prosessen må imidlertid innbyggerne få delta og være en ressurs, ikke en motstander som må bekjempes for å kunne innføre sentralt bestemte løsninger som ikke alltid fungerer.

Samtidig må både politikere og media passe seg for å bare la de som roper høyest få sette dagsorden i slike spørsmål. Hvor blir det for eksempel av intervjuene med skolebarn som vil ha tryggere skolevei og funksjonsfriske som godt kunne tenkt seg å sykle mer dersom det var bedre tilrettelagt for det?

Det store flertallet av befolkningen vil ha mindre trafikk og et bedre miljø, tiltakene må vi finne fram til i fellesskap.

LES OGSÅ:

– Folk må slutte å krangle om småveier

Moss Ap vil ikke gjeninnføre sykkelvei i Abels gate

Aksjoner foran høstens valg – folk i harnisk: En hel bydel varsler opprør mot omstridt sykkelvei

Abelsgate fremdeles inne på sykkelplanen: Skapte ramaskrik hos bilistene

Skal bruke 9 millioner på nye sykkelveier: Slipper trafikkaoset i Helgerødgaten

FLERE DEBATTINNLEGG OM SAMME TEMA:

Om Abelsgate og administrasjonens rolle 

Sykkel foran bil? Ikke for å være kjipe..

Nei til sykkelvei i Abelsgate, igjen

Abelsgate og sykkelplanen i Moss, en gang til

Nei til sykkelvei i Abelsgate

Innspill til sykkelplanen for Moss

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags