Nå skal det satses på sykkel-og det kan bli lønnsomt

- Slike sykkelveier bidrar til bedre trafikkavvikling totalt sett, gir vesentlig bedre folkehelse totalt sett, både med mosjonsgevinst og bedre luftkvalitet. Vinn, vinn, vinn, skriver innsenderen om den nye gang- og sykkelstien som er planlagt langs innfartsveien.

- Slike sykkelveier bidrar til bedre trafikkavvikling totalt sett, gir vesentlig bedre folkehelse totalt sett, både med mosjonsgevinst og bedre luftkvalitet. Vinn, vinn, vinn, skriver innsenderen om den nye gang- og sykkelstien som er planlagt langs innfartsveien. Foto:

Av
DEL

LeserbrevHøres mye ut med 110 millioner! Til sykkel!? Tenk på alt det andre vi kunne brukt 110 mill til!
Nei, vi kan ikke bruke pengene til noe annet, for dette er en nasjonal satsing i regi av Statens Vegvesen (SVV). Satsingen skal gjøre at mange flere vil og kan velge sykkel som den enkleste og mest effektive transportformen. Og ja, det er lurt, fordi slike sykkelveier bidrar til bedre trafikkavvikling totalt sett, gir vesentlig bedre folkehelse totalt sett, både med mosjonsgevinst og bedre luftkvalitet, og flere på sykkel gir mindre klimagassutslipp. Vinn, vinn, vinn.

LES OGSÅ: Ber Moss si nei til 110 millioner til sykkelvei

Flere på sykkel


Arbeidsgruppa for Sykkelbyen Moss/Rygge fikk i 2014 i oppdrag å sikre gode planer for hovednett for sykkeltrafikk. Den siste av de nødvendige planene ble vedtatt i Fellesnemda i juni 2019. For at fler skal velge å sykle i stedet for å kjøre bil må sykkelveiene henge logisk sammen, være trygge og raske og gå der transportbehovet er størst.

LES OGSÅ: Moss kåret til nest verste sykkelby i Norge

Vi er langt unna et slikt nett fortsatt, men stadig fler av enkeltstrekningene kommer på plass. Først når helheten er bygget vil vi se full effekt. Med fler på el-sykkel i tillegg vil bratte bakker og lange avstander bety mindre for dem som har helse og lyst til å bruke sykkel i større grad enn i dag.

LES OGSÅ: Tidenes PR stunt ! Si nei takk til 110 mill.

Kostnad


Når sykkelveinettet blir bedre tør vi kanskje sende ungene våre på sykkel på fritidsaktiviteter og til skolen fremfor å kjøre dem? Da vil totaltrafikken i Moss/Rygge kunne reduseres ytterligere og ungene får i tillegg økt følelse av mestring og frihet.

LES OGSÅ: Rådyr sykkelvei langs Innfartsveien: Svir av opptil 110 millioner kroner på én km


Men, 110 mill? På en sykkelvei langs innfartsveien? Er det virkelig lurt? Vet SVV hva de gjør? Transportøkonomisk institutt (TØI) har beregninger som viser at med slike investeringer så får vi mer enn investert målt i netto nytte per budsjettkrone (NNB).

De viser til mange gode eksempler på samfunnsnytte. Det som primært driver denne positive nytte- kostberegningen er helsegevinsten. Sykkelruta som binder Sandnes til Stavanger skårer spesielt bra, og beregninger viser at man der får tilbake hele 13,38 kroner per krone investert. Det viser at det er stort potensial i slike tiltak.

LES OGSÅ: Sykkelplan: Alternativer for alle i nærhetsbyen Moss

Kapasitet


En slik sykkelvei er annerledes enn den tradisjonelle sykkel- og gangstien vi er vant til. Sykkelstien gjennom Nesparken mange viser til i denne diskusjonen har ikke kapasitet til å ta i mot mange hurtigsyklister som bruker sykkel som primærtransportmiddel. Den skal utfylle de øvrige sykkeltiltakene kommunen trenger, så både de som sykler sakte, går og de som sykler fort kommer greit frem.

Denne nye sykkelveien fra Tigerplassen til Noreløkka (Nordvestruta) er altså en hovedsykkelrute. Den er en del av den nasjonale planen, som flere store byer nå blir den del av. Når dette i neste omgang bindes sammen slik de har gjort det fra Horten til Skoppum og Tønsberg, eller fra Bergen sentrum til Flesland for den saks skyld, så vil premissene for å sykle bli helt annerledes sammenlignet med i dag. Der deler vi i MDG ambisjonene til SVV.

LES OGSÅ: Så grønn vil MDG ha sykkelbyen Moss

Trygt


Mange opplever det som uaktuelt for dem å sykle, og vi i MDG skal ikke tvinge noen til det. Men vi skal bidra til at det skal bli mye lettere og tryggere for veldig mange fler enn det er i dag.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags