Togparkering i mosseregionen

Av
DEL

DEBATTPlanlegging av ny togtrase i Østfold har foregått i mange år. Og nå er prosjektet startet, uten at det er avklart hvor togene skal stå når de ikke er i bruk. Bane Nor peker mot Mosseregionen der det nå gjenstår tre områder: Moss - Kambo, Rygge - Goen og Råde - Kjellerød. Prosjektet krever betydelig areal for at moderniseringen skal kunne fullføres. Areal som i dag har andre nyttige funksjoner. Vi må faktisk være villig til å avse noe for å imøtekomme andre behov. I de senere årene har prioriteringer gått i favør av raske løsninger og større profitt.

Det er både enkelt og billig å benytte opparbeidede areal som matjord og til dels skog. Derfor har våre politikere godtatt nedbygging av dyrkbar jord og drivbar skog. I tiden som kommer vil matjord bli en mangelvare i verden når befolkningen stadig vokser og naturkatastrofer og vannmangel gjør dyrking av matjord problematisk. Derfor har også FN oppfordret medlemslandene om i størst mulig grad å være selvforsynt med mat. Norge som et av verdens rikeste land bør derfor føle et spesielt ansvar å bygge opp under denne målsetningen med å beskytte og forvalte den matjord vi har. I en verdensomfattende sultperiode vil det for Norge være problematisk å handle mat fra folk som sulter. Vi kan også se for oss perioder der mat ikke kan kjøpes for penger eller at maten blir så dyr at kun de rikeste overlever.

Det er derfor viktig at beslutningstagerne tar spesielt hensyn til miljø, våre grønne lunger, vår dyrkbar jord og våre drivbare skoger når valg av hensetningsplass skal velges.

Senterpartiet mener det er på høy tid å legge disse grunnleggende behov til grunn for å bevare vår felles fremtid når det er nødvendig å beslaglegge areal til bygg, transport, industri og anleggsområder.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags