Varnaveien - et trist resultat

Varnaveien er blitt et hurtig ekspanderende handelsområde. Ikke alle liker det. Foto: Terje Holm

Varnaveien er blitt et hurtig ekspanderende handelsområde. Ikke alle liker det. Foto: Terje Holm Foto:

Av
DEL

debattI min oppvekst var Varnaveien en enkel grensevei mellom Moss og Rygge, dog ikke spesielt prioritert av de to kommunene. Vi hadde et par veikryss, hvor høyreregelen var lett å overholde og en grei plassert busslomme ved Rabekkgata. Vi hadde god plass her i området med jorder og skog og mange muligheter for etablering av ny industri. Jeg vil påstå at det er få steder i Moss og Rygge politikerne hadde så god tid til å planlegge endret veinett. 

Men, når arbeidet omsider er gjennomført, undres jeg på hvordan det kunne gå så galt, som det nå har gjort? Jeg er sikker på at planarbeidet knyttet til veibredde, kryss og sykkelveier er gjort av saksbehandlere med lokalkunnskap, men uansett hvem det er, kommunestyrene eller veimyndighetene som har tatt den endelige avgjørelsen på utformingen – resultatet er elendig. Her er slett ikke bygget vei for fremtiden, men knapt nok for dagens behov. Varnaveien, er ikke blitt rustet opp mellom rundkjøringene, men det er anlagt en meget bred rabatt mot sykkelfeltet. Mon tro, hva årsaken er til det?

To små rundkjøringer, som er så krappe at alle lastebiler sneier over deler av midtrabattene, skal antagelig bestå. Den siste, flotte rundkjøringen, har ikke engang plass til to felt rundt hele midtrabatten, mot avkjøring - Calbergveien og det er heller ikke en egen avkjøring mot Rygge storsenter (trodde det var derfor vi fikk rundkjøringen?)

Men kaka, tar det merkelig konstruerte T-krysset ved Rabekkgata, hvor de fleste ikke vet hvem som skal vike for hvem, til tross for høyreregelen.  Krysset har også en naturlig innkjøring mot bensinstasjon, men den er beregnet på tankbiler, forstå det den som kan. Her er veien utformet slik at avkjøring mot syd i Rabekkgata ble stengt, til tross for naboenes protest.

Så på toppen av det hele lages det bed i den gamle (og trygge) busslomma ved eiketreet og bussen må nå stoppe i det trangeste stedet på Varnaveien, hvor biltrafikken er økende og alle blir stående i kø bak bussen. 

Strekningen mellom Rabekkgata og Dyreveien har flest bolighus, men så lenge det er tillatt å kjøre begge veier her øker trafikken og ingen ser ut til å bekymre seg over det. Kan bedre skilting tvinge trafikken mot Ryggeveien?

Jeg undrer meg daglig over hvorfor ingen har sett helheten eller tenkt på hvor flott Varnaveien kunne blitt utformet. Håper rette instanser tar seg tid til å evaluere veistrekningen og forbedre det som er mulig å endre. Husk, det er ingen skam å snu, så kanskje ved neste valg eller fordeling av veimidler?  

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags