Vi trenger en mer rettferdig inntaksordning til høyere utdanning

Sandra Lexander, Leder i Østfold Unge Høyre

Sandra Lexander, Leder i Østfold Unge Høyre Foto:

Av
DEL

Debatt Årets opptak til høyere utdanning var utenom det vanlige. Rekordhøye søkertall førte til at karakterkravene på de fleste studier økte betraktelig. Mange flere enn tidligere måtte ta til takke med andre, tredje, fjerde, femte eller sjette valget sitt. I år er det også tydeligere enn noen gang at et par desimaler kan være avgjørende for hvor vidt du kommer inn på drømmestudiet eller ei.

Med den ordningen som er i dag, hvor kun karakterer teller, risikerer vi å gå glipp av motiverte og engasjerte studenter, fordi de manglet 0,2 poeng for å komme inn. Karakteren du har i spansk sier ikke noe om hvor vidt du vil bli en god lege eller ei, og karakteren du har i gym sier ingenting om hvor god advokat du ville blitt. Hvor godt du presterer i relevante fag for studiet, engasjement du har på fritiden, personlige interesser og motivasjon derimot, gjør det.

Drop-out er også et problem i høyere utdanning. Noen elever vet ikke hva de går til når de søker høyere utdanning. Det kan være vanskelig å vite akkurat hva man vil studere når man går siste året på videregående, også søker man noe som høres okei ut, for å så finne ut at det ikke var noe - og det er helt okei. Men jeg tror likevel de fleste ønsker å finne noe man trives med tidlig. Om man endrer kriteriene for opptak, og enten vektlegger andre ting enn kun karakterer, eller har mer fokus på karakterer i releveante fag for studiet, tror jeg kan forebygge drop-outs.

Universitenene og høgskolene burde få mulighet til å bestemme hva de vektlegger i inntaket til de forskjellige studiene, enten de vil se på karakterer, gjennomføre intervjuer og motivasjonsbrev, eller en blanding.

Gjennomsnittet av karakterene dine sier ikke alt, man har også et liv utenfor skolen.

LES OGSÅ:

Kaja (20) takker vemodig for seg i mossepolitikken

Elevene trenger bøker, hvor er regjeringen?

Markus (19) og Christian (19) valgte en annen vei enn sine jevnaldrende: – Vi har lyst til å skape noe eget

Elev med karaktersnitt på 2,4 fikk bedre skoletilbud enn elev med snitt på 3,2

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken