Gå til sidens hovedinnhold

Det digitale NAV sjokket

DEBATT

Statsråd Linda Hofstad Helleland fra Høyre våknet fredag morgen til nyheten om at det er mange som sliter i møtet med NAV sine digitale tjenester. Som statsråd er Hofstad Helleland det vi kan kalle godt bemidlet. Som stortingspolitiker på tyvende året (!) er det antagelig lite hun har hatt å gjøre med NAV systemet personlig. Da kan det kanskje kommer som et et sjokk at folk sliter i møte med det digitale NAV.

Vi er flere her i Moss som ikke lot oss sjokkere forrige fredag, vi har nemlig kjempet denne kampen lenge. Kampen for et NAV kontor som har tilnærmet lik åpnings tid som andre offentlige kontorer og hvor det er mulig å møte et menneske som har tid til å hjelpe bak en åpen dør.

Tall fra 2019 viser at 49 prosent av befolkningen, 2,6 millioner mennesker, mottok en ytelse fra NAV minst én gang i løpet av året. Situasjonen i 2020 og inneværende år har gjort at enda flere har måtte forholde seg til NAV. Samtidig vet vi at det er ca.600.000 nordmenn over 55 år som aldri eller sjelden bruker internett. 2/3 deler av disse blir regnet som digitale analfabeter. De har f.eks ikke en egen e-post adresse. Mange av dem er eldre, men også personer som er av fremmedkulturell bakgrunn og personer som sliter med rusavhengighet er overrepresentert blant disse. Dette er personer det offentlige Norge i stor grad skyver fra seg og ekskluderer fra muligheten fra å delta i samfunnet på lik linje som oss uten et digitalt handikap.

- For dem som trenger velferdstjenestene aller mest, skal det være mulig å møte et menneske – ansikt til ansikt. Dette gjelder ikke veldig mange, men for noen er det helt nødvendig, sier Statsråden i en kommentar i Moss Avis. Jeg er glad for at jeg og statsråden er enig om prinsippet om at de som trenger det aller mest bør få møte et menneske, men jeg er sterk uenig i at det ikke gjelder mange. Hofstad Helleland og jeg har nok både ulike poststeds adresse og virkelighets oppfatning. Fordi der jeg bor, i Moss, er vi mange som har ønsket, og trengt, en åpen dør og et menneske å snakke med. En fagperson som har tid til å forklare, eller lytte når krisa er som verst, når strømmen er kutta og kjøleskapet er tomt.

Regjeringen skal ha takk som vi gi arbeid til alle, ordninger som Digihjelpen og Seniornett kurs. Jeg skulle forøvrig gjerne gitt noen statsråder en blakk måned, en trang leie leilighet og et internett abonnement som ikke er betalt - så kan vi snakkes når måneden er omme.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.