Gå til sidens hovedinnhold

Dette er meklernes nye knep for å selge boliger

Meklerne mener det gjør boligen mer levende, og at det blir en helt annen stemning.

For abonnenter

(Oppland Arbeiderblad): Om du nylig har tatt en kikk på boligannonser, har du kanskje merket noe som er litt annerledes. I noen annonser kan man nemlig se en person med på bilder av boligen, eller til og med en hel familie som sitter rundt spisebordet. Det er ikke tilfeldig.

Bruk av personer, dyr og ikke minst styling er meklerhusenes nye knep for å gjøre boligen litt mer levende, ifølge eiendomsmekler og partner i Partners Eiendomsmegling Gjøvik, Silje Furuseth Aandalen.

Ser mer levende ut

– Ja du kan si det er et nytt knep, og det er for å gjøre boligen litt mer levende. Det ser mer innbydende ut, og interessenter kan se hvordan den personen lever der, sier hun til Oppland Arbeiderblad.

Aandalen forklarer at dette er noe de bruker mer og mer, spesielt på boligprosjekter, men også på vanlig bruktboligsalg.

Det siste prosjektet til eiendomsmeklerfirmaet hvor de har brukt en modell, er salg av studentleilighetene på Studinen. Eiendomsmekleren opplyser at de har fått mye positiv tilbakemelding på denne bruken.

– Vi bruker den samme modellen i noen filmer vi har på sosiale medier også, og det funker som bare rakkeren. Effekten har vært god, og spesielt for annonsen på Studinen, sier hun.

I Partners Eiendomsmegling Gjøvik er det ikke bare bruk av profesjonelle modeller i boligannonsene, Aandalen har nemlig også stilt opp selv som modell.

– Det hender vi meklere må ta litt tak vi også, og vise oss fram litt. Jeg har hvert fall gjort det selv flere ganger, sier hun.

Ifølge Aandalen er det ingen flere nye knep de bruker foreløpig, men at det mer handler om å skape levende hjem.

– Da bruker vi både personer, men også dekking av bord og liknende. Selgere er jo forskjellige de også, og noen vil ha det slik det pleier å være.

Dette innebærer også styling av boliger, som har blitt mer vanlig de siste årene.

Vil vise at de selger hjem, ikke bolig

Daglig leder, partner og eiendomsmekler ved Aktiv Gjøvik Toten Land, Henriette Stray Fischer, sier at også de bruker mennesker i sine boligannonser.

– Men jeg vil understreke at det er snakk om mennesker, og ikke modeller. Vi har ansatte på kontoret som vi bruker i forbindelse med fotografering, sier hun til Oppland Arbeiderblad.

Målet med å bruke mennesker i annonsene er ifølge Stray Fischer å vise fram at de selger et hjem, og ikke bare en bolig.

– Ved å bruke mennesker så viser vi fram følelsen, stemningen og situasjonen, og man får et helt annet inntrykk av boligen enn ved å bare bruke katalogbilder, sier hun og legger til:

– Man viser ekstremt mye mer av stemningen enn at du putter 40 lime på kjøkkenbenken.

Mekleren er opptatt av at hun som er med ute på foto skal passe inn i boligen som selges. Det har ifølge henne mye å si hvem boligen selges til, og at den som blir fotografert har rett stil.

– Om det er et skikkelig retrohus som stylisten har ordnet i samme stil, så må statisten stille i retroklær. Hun må rett og slett passe inn i den boligen som selges, da det er et hjem.

Stray Fischer sier de har sett skrekkeksempler hvor det har blitt brukt feil folk i bilder.

– Vi gjør det for å vise at vi selger hjem, ikke for å profilere innleide, strøkne modeller. For eksempel så er ikke et blandebatteri så kult å se, men det kan være fint å vise fram at det rommet kan være lyst, fint og koselig. På den måten kan vi starte fantasien hos boligkjøpere slik at de tidligere kan tenke ut løsninger og hvordan de vil ha det.

Kommentarer til denne saken