Dette frykter MC-førerne mest

BLINDSONEN: MC-førere frykter bilister som ikke ser dem i blindsonen klart mest

BLINDSONEN: MC-førere frykter bilister som ikke ser dem i blindsonen klart mest Foto:

Bilisters blindsone er det MC-førere frykter mest

DEL

Det viser en rykende fersk undersøkelse som Norstat har utført på vegne av Frende Forsikring. 42 prosent av motorsyklistene sier at blindsonen til bilister er det som skremmer dem mest.

– Hver vår dukker motorsyklistene opp i blindsonen til bilister som ikke har vært vante med å se etter tohjulinger de siste månedene, sier Frede Forsikrings fagsjef på motor, Roger Ytre-Hauge, i en pressemelding.

I 2019 omkom 16 mennesker på motorsykkel på norske veier. Ifølge tall fra Statens vegvesen er det en klar overvekt er menn blant disse.

– Tallene på antall motorsyklister som dør i trafikken er stabile fra år til år. Likevel ser det ut til at vi må rette fokus mot de godt voksne, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Pass på i «rushen»

Fagsjefen til Frende minner alle bilister om å passe ekstra godt på blindsonen nå før de skifter felt.

– Spesielt i rushtiden. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, sier han.

I 2019 ble det meldt inn mer enn 10 000 skader med tohjulinger til norske forsikringsselskap. Skadene kostet mer enn 300 millioner kroner, en økning på 16 prosent siden 2017. Tallene er hentet fra Finans Norge.

Grus på andreplass

På andreplass i Frendeundersøkelsen om hva motorsyklistene frykter mest er grus eller annet som ligger i veibanen.

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, er ikke overrasket.

– I år som i fjor, ligger det igjen grus og rester etter vinteren på veiene og det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggepartier, sier han.

– Dette er en klassiker på skadefronten, dessverre, bekrefter Ytre-Hauge i Frende.

Han ber også alle om å sjekke sykkelens tilstand, samt beskyttelsesutstyret før de legger i vei.

– Er det ikke i orden så skal du heller ikke ut på veien. Til slutt må både MC- og bilførere være oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre. Det kan redde liv, sier Roger Ytre-Hauge.


Artikkeltags