En kjærlighetserklæring til fortauet

STYGT ELLER PENT?: Det meste av kommentarene går på om dette er stygt eller pent, og Moss Avis har heller ikke bidratt til å belyse bakgrunnen for møblet som av produsenten kalles «Parklets 2.0», som i en liten park, skriver  landskapsarkitekt Pål Dixon Sandberg.

STYGT ELLER PENT?: Det meste av kommentarene går på om dette er stygt eller pent, og Moss Avis har heller ikke bidratt til å belyse bakgrunnen for møblet som av produsenten kalles «Parklets 2.0», som i en liten park, skriver landskapsarkitekt Pål Dixon Sandberg. Foto:

Av
DEL

KronikkDette er en kronikk, skrevet av en ekstern bidragsyter. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdninger.Det har antakelig aldri blitt sagt mer om et møbel i Moss sin 300 år lange historie enn det som nå blir sagt om den nye installasjonen ved Parkteatret. Dette engasjementet er bra og lett å tolke som en enorm kjærlighet til gaten og fortauet som felles oppholdssted. Vi tillater åpenbart ikke hva som helst når det skal lages nye steder å omgås medmennesker i byen.

Det meste av kommentarene går på om dette er stygt eller pent, og Moss Avis har heller ikke bidratt til å belyse bakgrunnen for dette møblet som av produsenten kalles «Parklets 2.0», som i liten park. Møbelet er designet av Studio Oslo landskapsarkitekter i samarbeid med Vestre AS. Vestre er Norges største utemøbelprodusent og møblerte blant annet Times Square i New York da det ble gjort bilfritt for flere år siden.

Ideen bak Parklets 2.0 var å lage et modulsystem som er skreddersydd for arealet til én parkeringsplass med tanke på å kunne utvide fortauet og redusere arealet som benyttes av biler der en ønsker å prøve ut dette. Siden det er et mål i de fleste byer verden over å gi mer plass til å vandre og oppholde seg i byen, og litt mindre plass til kjøring av privatbiler, er dette en måte for byene å teste ut hvor disse tiltakene egner seg før man gjør permanente endringer av gaten, noe som jo koster veldig mye mer enn et mobilt møbel.

Møbelet måtte derfor designes med en gitt størrelse, en materialbruk som tåler påkjøring fra 3 sider (det er alltid noen som bommer), veisalt hvis den blir stående ute om vinteren, og være holdbar for å skåne byenes ofte pressede innkjøps- og vedlikeholdsbudsjetter. Samtidig skulle disse 10–12 kvadratmeterne romme benker, vegetasjon for å gi et hint av park i ellers harde gaterom, og mulighet for sykkelparkering.

Med de plass- og materialkravene er det ikke så rart det kanskje ser litt ut som en blanding av bilferje og hagesenter, men det er ganske godt løst gitt design-oppgaven. Det er flere måter å sette sammen de ulike modulene i en Parklet 2.0, og i tilfellet Parkteatret ville jeg kanskje valgt å rendyrke de gående og kun hatt sittemøbler og plantekasser. Det er ikke så langt til nærmeste sykkelparkering i gågaten og på Kirketorget.

Poenget er at vi trenger disse ideene til hvordan vi disponerer gaterommet og gjør fortauene attraktive. Bruken av parker og strender er vær- og sesongavhengig. Bruken av gatene, fortauene og plassene i byen

foregår hele året. Gatenes utforming skaper i stor grad identiteten til bydelene. De definerer bevegelsesstrømmen av mennesker rundt i byen og avgjør i stor grad hvilke steder vi velger å oppsøke. Fortauene burde vise at byen verdsetter de gående med høyverdige materialer, gatetrær og god nok plass til å gå flere i bredden. Og på de riktige stedene: plass til benker og gjerne en og annen uteservering. Sånn skaper man byliv.

I Møllebyen er fortsatt de beste uterommene for opphold i sola forbeholdt parkerte biler, samtidig som det bygges park, promenade og bilfrie gater på den andre siden av elven. Og på hvilken side av elven ser man flest folk vandre?

Årets pandemi har vist oss tydeligere enn noen gang vårt behov for sosial omgang og viktigheten av rause møtesteder når de vanlige innendørs møteplassene ikke kan ta imot oss, og avstandskravene sender oss ut. Mini-parken foran Parkteatret er en liten brikke, men det er dette store bildet den er en del av. Så må man gjerne ønske seg en annen estetikk, men jeg er glad noen viser vilje til å gi oss noen meter til med boltreplass på fortauet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken